After the collapse of the USSR in 1991, the Russian Federation started a brand new period, and this new period brought along the process of adapting to the world. In this sense, public relations practices have become an issue that “New Russia” should pay attention to. It has been observed that the public relations activities that started after the disintegration gained speed over time, and the first practices were in the public sector. It has been observed that the public relations activities that started after the disintegration gained speed over time, and the first practices were in the public sector. In the following periods, with the work that started in the private sector, public relations agencies opened their first offices in Moscow and St. Petersburg the foundations of the agencies in the world rankings today, started to be laid at that time. The purpose of this study is to explain how public relations were implemented in Russia in the public and private sector after the dissolution of the USSR and to reveal the situation of NGOs on this issue. Since there was no specific study on the public relations studies of this country in the domestic literature, the method of document analysis was used in Russian and English sources and public relations were very actively applied both in the public and private sector and in the field of association, but in NGOs it could not fully fulfill its functions the result has been reached.
Russia Public Relations Public Relations Activities in Russia Public Relations Associations Public Relations Awards
1991 yılında SSCB’nin dağılmasının ardından Rusya Federasyonu yepyeni bir döneme başlamış, bu yeni dönem beraberinde dünyaya ayak uydurma sürecini getirmiştir. Bu anlamda halkla ilişkiler uygulamaları “Yeni Rusya”nın üzerinde özenle durması gereken bir konu olmuştur. Dağılmanın ardından başlayan halkla ilişkiler çalışmaları zamanla hız kazanmış ilk uygulamaların da kamu sektöründe olduğu görülmüştür. İlerleyen dönemlerde özel sektörde de başlayan çalışmalarla birlikte halkla ilişkiler ajansları ilk ofislerini Moskova ve St. Petersburg’da açmış ve günümüzde dünya sıralamalarına giren ajansların temelleri o dönemlerde atılmaya başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, SSCB’nin dağılmasının ardından halkla ilişkilerin Rusya’da kamuda ve özel sektörde nasıl uygulandığını açıklamak ve STK’ların bu konudaki durumunu ortaya koymaktır. Daha evvel yerli literatürde bu ülkenin halkla ilişkiler çalışmalarına yönelik özel bir çalışmaya rastlanmamış olması nedeniyle Rusça ve İngilizce kaynaklar üzerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmış ve halkla ilişkilerin gerek kamuda ve özel sektörde gerekse dernekleşme alanında oldukça aktif olarak uygulandığı ancak STK’larda ise tam manasıyla işlevlerini yerine getiremediği sonucuna ulaşılmıştır.
Rusya Halkla İlişkiler Rusya’da Halkla İlişkiler Faaliyetleri Halkla İlişkiler Dernekleri Halkla İlişkiler Ödülleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 13, 2021 |
Acceptance Date | August 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 42 |