Research Article
BibTex RIS Cite

The Effects of Electronic Trade Customs Declaration Used in Global E-Commerce System on Post and Express Cargo Transportation

Year 2021, Volume: 18 Issue: Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı, 1573 - 1595, 10.07.2021
https://doi.org/10.26466/opus.861576

Abstract

With the widespread use of the internet, e-commerce transaction volume in world trade is increasing day by day. The desire of individuals or companies to supply a product they demand at certain standards and at a lower cost positively affects the demand for e-commerce. Many users prefer to order via e-commerce as it is both a simple and useful system. With the increasing volume of e-commerce transactions globally, more information is needed regarding the customs procedures applied to shipments. They are also subject to trade policy measures of that country in each shipment. These customs procedures are carried out on behalf of individuals or companies within the scope of indirect representation authority, by companies authorized for post and express cargo transportation. One of the ways to make the customs procedures of export and import shipments made within the scope of post and express cargo transportation in a simpler and shorter time is the Electronic Trade Customs Declaration (ETCD). Products with a certain value and amount of customs value and shipments such as samples and documents without commercial value are subject to ETCD. ETCD is also trying to alleviate the workload of customs administrations. In this study, by giving information about the ETGB process and its operation, strengths, weaknesses, opportunities and threats of this process have been tried to be determined by SWOT analysis. At the same time, suggestions were made for further improvement of the process. It is thought that the study will contribute to the literature due to the limited number of studies on this subject in the literature.

References

  • Akça, H. (2006). Assessment of rural tourism in turkey using swot analysis. Journal of Applied Sciences, 6(13), 2837-2839.
  • Alp, M., Köleoğlu, N. ve Çınar, B. (2019), Kargo firmalarının itibarının müşteri memnuniyetine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 60, 1-13.
  • Atmaca, H. E. ve Turğut, D. (2015). Kargo şirketi seçimine yönelik kriterlerin belirlenmesinde Türkiye genelinde bir saha araştırması. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 65-79.
  • Çakmak, A. Ç. ve Özkan, B. (2017). Kargo kullanıcılarının önem verdikleri faktörlerin, kargo firmaları tarafından başarım düzeylerinin incelenmesi, Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 1010-1028.
  • Canpolat, Ö. (2001). E-ticaret ve Türkiye'deki gelişmeler. Ankara: Sanayi ve Ticaret Bakanlığı.
  • Çınar, M. (2014). Marka bağlılığı oluşumunda örgüt kimliğinin önemi: Posta ve hızlı kargo taşımacılığı sektörü üzerinde bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Deniz, A. ve Gödekmerdan, L. (2011). Müşterilerin kargo firmalarının sunduğu hizmetlere yönelik tutum ve düşünceleri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 379-396.
  • DHL, Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi Gönderi Süreci. 23.07.2019 tarihinde https://www.dhl.com.tr/exp-tr/express, adresinden erişildi.
  • Duran, G. (2020). Kargo hizmetlerinin tüketici davranışlarına etkisi üzerine bir çalışma. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Elibol, H. ve Kesici, B. (2004). Çağdaş işletmecilik açısından elektronik ticaret. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 303-329.
  • Emek, U. (2003). Posta hizmetlerinin serbestleştirilmesi: Özelleştirme, rakabet ve regülasyon. Devlet Planlama Teşkilatı
  • Gümrük Kanunu (4458), 23866 sayılı Resmi Gazete, 04.11.1999 (5911 sayılı Kanun ile değiştirilmiş hali) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Yayınları, 01.10.2019 tarihinde https://www.gtb.gov.tr/ adresinden erişildi http://www.gtb.gov.tr (E.T.: 10.05.2019)
  • İnayet, Z. ve Akbulak, C., (2010). Troia Tarihi Milli Parkı’ndaki turizm potansiyelinin swot analizi ile değerlendirilmesi, 11. Ulusal Turizm Kongresi, 2-5 Aralık Kuşadası, (Ed. Çolakoğlu, O., E.,), Detay Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara, 203-213.
  • Kut, A. (2017), Kargo sektörü durum analizi ve sektörün geleceği. KARİD: 27.09.2019 tarihinde http://www.karid.org.tr/kargo-sektoru-durumanalizi-ve-sektorun-gelecegi/ adresinden erişildi.
  • Resmi Gazete, 2018/11510 sayılı 4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar. 11.07.2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/04/20180411-1.pdf adresinden erişildi.
  • Şahbaz, U., Sökmen, A. ve Aytaç, A. (2014). Türkiye’de e-ihracat fırsatlar ve sorunlar. Tepav, https://www.tepav.org.tr/upload/files/haber/1415973180-5.Turkiyede_E-Ihracat_Firsatlar_ve_sorunlar.pdf.
  • Topal, B., ve Şahin, H. (2019). Kurumsal kargo taşımacılığında müşteri memnuniyetinin araştırılması. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 2(2), 14-26.
  • Yasalar, T. C. 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu. Ankara: Resmi Gazete (18563 sayılı), 244.
  • Yeşiltaş, M., Çeken, H. ve Öztürk, İ., (2009). Karadeniz bölgesindeki turizm olanaklarının swot analizi ile değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 250-269.
  • Yıldız, B. (2020). Kargo firmaları hizmet kalitesinin içerik analizi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22(38), 42-57
  • Yıldız, G. (2014). Son değişiklerle birliktr hızlı kargo taşımacılığı. Gümrük ve Ticaret Dergisi, (3), 53-59.
  • 10.03.2013 tarihli Seri No: 4 Gümrük Genel Tebliği (Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığı). 13.09.2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/03/20130310-5.htm adresinden erişildi.
  • 10705 sayılı Vergi Usul Kanunu, 12.08.2020 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=213&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=4
  • 2014/7 Sayılı Genelge. 12.10.2020 tarihinde http://ggm.gtb.gov.tr/data/5331945e487c8eb1e43d7273/2014-7.pdf adresinden erişildi.
  • 29 Haziran 2019 tarihli Seri No: 6 Gümrük Genel Tebliği (Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığı), 14.08.2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/06/20190629-5.htm adresinden erişildi.
  • 3 Aralık 2016 tarihli Seri No: 5 Gümrük Genel Tebliği (Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığı). 12.09.2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/12/20161203-15.htm adresinden erişildi.

Küresel E-Ticaret Sisteminde Kullanılan Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesinin Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığına Etkileri

Year 2021, Volume: 18 Issue: Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı, 1573 - 1595, 10.07.2021
https://doi.org/10.26466/opus.861576

Abstract

İnternet kullanımının yaygınlaşmasıyla dünya ticaretinde e-ticaret işlem hacmi günden güne hızla artmaktadır. Kişiler veya firmaların talep ettikleri bir ürünü belirli standartlarda ve daha düşük maliyetle tedarik etme isteği e-ticarete olan bu talebi pozitif etkilemektedir. Birçok kullanıcı hem basit hem de kullanışlı bir sistem olduğu için e-ticaret üzerinden sipariş vermeyi tercih etmektedir. Küresel çapta e-ticaret işlem hacminin artmasıyla gönderilere uygulanan gümrük işlemleriyle ilgili daha fazla bilgiye ihtiyaç duyulmaktadır. Aynı zamanda her gönderi de o ülkenin ticaret politikası önlemlerine tabi tutulur. Bu gümrük işlemleri kişi veya firmalar adına dolaylı temsil yetkisi kapsamında posta ve hızlı kargo taşımacılığı yetkisine sahip firmalar tarafından yapılmaktadır. Posta ve hızlı kargo taşımacılığı kapsamında yapılan ihracat ve ithalat gönderilerinin gümrük prosedürlerinin daha basit ve kısa sürede yapılabilmesi için başvurulan yollardan birisi de Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB) düzenlenmesidir. Gümrük değeri belirli bir değer ve miktarda olan ürünler için maktu vergilendirme yapılarak, ticari değeri olmayan numune ve döküman gibi gönderiler ETGB’ye tabi tutulmaktadır. Bu çalışmada ETGB süreci ve işleyişi hakkında bilgi verilerek bu sürecinin fırsatları, tehditleri, üstünlükleri ve zayıflıkları SWOT analiziyle belirlenmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda sürecin daha da iyileştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur. Çalışmanın yazında bu konuda yapılmış sınırlı çalışma olmasından dolayı literature katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Akça, H. (2006). Assessment of rural tourism in turkey using swot analysis. Journal of Applied Sciences, 6(13), 2837-2839.
  • Alp, M., Köleoğlu, N. ve Çınar, B. (2019), Kargo firmalarının itibarının müşteri memnuniyetine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 60, 1-13.
  • Atmaca, H. E. ve Turğut, D. (2015). Kargo şirketi seçimine yönelik kriterlerin belirlenmesinde Türkiye genelinde bir saha araştırması. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 65-79.
  • Çakmak, A. Ç. ve Özkan, B. (2017). Kargo kullanıcılarının önem verdikleri faktörlerin, kargo firmaları tarafından başarım düzeylerinin incelenmesi, Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 1010-1028.
  • Canpolat, Ö. (2001). E-ticaret ve Türkiye'deki gelişmeler. Ankara: Sanayi ve Ticaret Bakanlığı.
  • Çınar, M. (2014). Marka bağlılığı oluşumunda örgüt kimliğinin önemi: Posta ve hızlı kargo taşımacılığı sektörü üzerinde bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Deniz, A. ve Gödekmerdan, L. (2011). Müşterilerin kargo firmalarının sunduğu hizmetlere yönelik tutum ve düşünceleri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 379-396.
  • DHL, Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi Gönderi Süreci. 23.07.2019 tarihinde https://www.dhl.com.tr/exp-tr/express, adresinden erişildi.
  • Duran, G. (2020). Kargo hizmetlerinin tüketici davranışlarına etkisi üzerine bir çalışma. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Elibol, H. ve Kesici, B. (2004). Çağdaş işletmecilik açısından elektronik ticaret. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 303-329.
  • Emek, U. (2003). Posta hizmetlerinin serbestleştirilmesi: Özelleştirme, rakabet ve regülasyon. Devlet Planlama Teşkilatı
  • Gümrük Kanunu (4458), 23866 sayılı Resmi Gazete, 04.11.1999 (5911 sayılı Kanun ile değiştirilmiş hali) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Yayınları, 01.10.2019 tarihinde https://www.gtb.gov.tr/ adresinden erişildi http://www.gtb.gov.tr (E.T.: 10.05.2019)
  • İnayet, Z. ve Akbulak, C., (2010). Troia Tarihi Milli Parkı’ndaki turizm potansiyelinin swot analizi ile değerlendirilmesi, 11. Ulusal Turizm Kongresi, 2-5 Aralık Kuşadası, (Ed. Çolakoğlu, O., E.,), Detay Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara, 203-213.
  • Kut, A. (2017), Kargo sektörü durum analizi ve sektörün geleceği. KARİD: 27.09.2019 tarihinde http://www.karid.org.tr/kargo-sektoru-durumanalizi-ve-sektorun-gelecegi/ adresinden erişildi.
  • Resmi Gazete, 2018/11510 sayılı 4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar. 11.07.2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/04/20180411-1.pdf adresinden erişildi.
  • Şahbaz, U., Sökmen, A. ve Aytaç, A. (2014). Türkiye’de e-ihracat fırsatlar ve sorunlar. Tepav, https://www.tepav.org.tr/upload/files/haber/1415973180-5.Turkiyede_E-Ihracat_Firsatlar_ve_sorunlar.pdf.
  • Topal, B., ve Şahin, H. (2019). Kurumsal kargo taşımacılığında müşteri memnuniyetinin araştırılması. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 2(2), 14-26.
  • Yasalar, T. C. 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu. Ankara: Resmi Gazete (18563 sayılı), 244.
  • Yeşiltaş, M., Çeken, H. ve Öztürk, İ., (2009). Karadeniz bölgesindeki turizm olanaklarının swot analizi ile değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 250-269.
  • Yıldız, B. (2020). Kargo firmaları hizmet kalitesinin içerik analizi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22(38), 42-57
  • Yıldız, G. (2014). Son değişiklerle birliktr hızlı kargo taşımacılığı. Gümrük ve Ticaret Dergisi, (3), 53-59.
  • 10.03.2013 tarihli Seri No: 4 Gümrük Genel Tebliği (Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığı). 13.09.2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/03/20130310-5.htm adresinden erişildi.
  • 10705 sayılı Vergi Usul Kanunu, 12.08.2020 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=213&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=4
  • 2014/7 Sayılı Genelge. 12.10.2020 tarihinde http://ggm.gtb.gov.tr/data/5331945e487c8eb1e43d7273/2014-7.pdf adresinden erişildi.
  • 29 Haziran 2019 tarihli Seri No: 6 Gümrük Genel Tebliği (Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığı), 14.08.2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/06/20190629-5.htm adresinden erişildi.
  • 3 Aralık 2016 tarihli Seri No: 5 Gümrük Genel Tebliği (Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığı). 12.09.2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/12/20161203-15.htm adresinden erişildi.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Operation
Journal Section Articles
Authors

Aynur Acer 0000-0002-7315-7020

Celil Yügünt 0000-0003-3495-2539

Publication Date July 10, 2021
Acceptance Date May 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı

Cite

APA Acer, A., & Yügünt, C. (2021). Küresel E-Ticaret Sisteminde Kullanılan Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesinin Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığına Etkileri. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı), 1573-1595. https://doi.org/10.26466/opus.861576