Review
BibTex RIS Cite

The Importance of Personel Empowerment for Businesses

Year 2021, Volume: 18 Issue: Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı, 1828 - 1848, 10.07.2021
https://doi.org/10.26466/opus.895900

Abstract

During the industrialization period, production importance was much more valuable than workers for the companies that work production oriented. During those times, employees were just expected to do what was assigned and produce along with not having been given any right of self expression. Abondoning the production oriented understanding and giving authority an responsibility to their workers, the companies with modern management understanding gave importance to the approach of worker oriented production. In a business, the employees who perform a specific duty have the best skills and know the best knowledge about it based on the quality of the work done. At this very point, the more the employees are empowered, the more powerful the business will be to that extent. The concept of personnel empowerment includes training and developing them utilizing from cooperation, team work and division of labor as well as the processes like expanding employees’ the authority of decision-making. Personnel empowerment doesn’t consist of only a specific group work employees but all the employees that work in the businesses. In this study, the importance of personnel empowerment in terms of businesses is emphasized. Following the literature review and according to the qualitative research it is shown while personnel empowerment leads to decrease in production costs and turnovers, it leads to an increase in customer/client satisfaction, employee commitment and corporate image.

References

  • Akçakaya, M. (2010). Örgütlerde uygulanan personel güçlendirme yöntemleri: Türk Kamu Yönetiminde personel güçlendirme, Karadeniz Araştırmaları, 25, 145- 174.
  • Allanazarov, Y. (2008). Personel güçlendirme ve algılanan kontrolün örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Kültürlerarası bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Arslantaş, C. (2007). Dönüşümcü liderliğin psikolojik güçlendirme ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. Amme İdaresi Dergisi, 40(4), 81-101.
  • Baltaş, A. (2001). Değişimin içinden geleceğe doğru ekip çalışması ve liderlik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bandura, A. (1989). Regulation of cognitive processes through perceived self efficacy. Developmental Psychology, 25, 729-735.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik insan kaynakları yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Bingöl, D. (2014). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Bolat, T. (2008). Dönüşümcü liderlik, personel güçlendirme ve örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ceylan, A.; Çöl, G. ve Gül, H. (2005). İşin anlamlılığını belirleyen sosyal-yapısal özelliklerin güçlendirmeye olan etkileri ve sonuçları üzerine bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(1), 35-51.
  • Corsun, D. and Enz, C. (1999). Predicting psychological empowerment among service workers: The effect of support-based relationships. Human Relations, 52(2), 205-224.
  • Çark, Ö. (2020). Dijital dönüşümün işgücü ve meslekler üzerindeki etkileri. International Journal Enterpreneurship and Management Inquries, 4(özel sayı1), 19-34.
  • Çark, Ö. (2021). Dijital üretim yönetimi. S. Özbey içinde, Dijital İşletme Yönetimi ve Yapay Zeka (s.91-115). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çavuş, M. (2012). Personel güçlendirme: İmalat sanayii işletmelerinde bir araştırma. Journal of Yasar University, 3(10), 1287-1300.
  • Çetin, C. ve Günay, G. (2001). Yetki devri ve personel güçlendirmesi ilişkisi kamu ve özel sektörde bir uygulama, 9.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler, İstanbul.
  • Çöl, G. (2004). Personel güçlendirme (Empowerment) kavramının benzer yönetim kavramları ile karşılaştırılması. Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 6(2), 35-46.
  • Çuhadar, M. T. (2005). Türk Kamu Yönetiminde personel güçlendirme: Sorunlar ve çözüm önerileri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, 1-21.
  • Doğan, S. (2003a). Personel güçlendirme-empowerment. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Doğan, S. (2003b). İşletmelerde personel güçlendirmenin önemi. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 29, 177-203.
  • Doğan, S. (2006). Büyük ölçekli işletmelerde insan kaynakları yöneticilerinin güçlendirilmiş bir iş çevresi yaratmaya ne kadar istekli ve hazır olduklarının tespitine ilişkin bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 13(2), 165-180.
  • Doğan, S. ve Demiral, Ö. (2007). İşletmelerde personel güçlendirme kültürünün yaratılmasıyla müşteri memnuniyetinin sağlanması. Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi, 9(12), 282-303.
  • Eren, E. (1998). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Frogoso, H. (2000). An overview of employee empoerment: Do's and don'ts. http://www.iusb.edu/~journal/2000/fragoso.html adresinden alındı, Erişim Tarihi: 3 Mart 2021
  • Gümüştekin, G. ve Emet, C. (2007) Güçlendirme algılarındaki değişimin örgütsel kültür ve bağlılık üzerinde etkileşimi. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 90-116.
  • Güven, M. (2001). Çağdaş bir yönetim yaklaşımı: personel güçlendirme. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(16), 113-114.
  • Humborstad, S. and Perry, C. (2011). Employee empowerment, job satisfaction and organizational commitment an indept empirical investigation. Chinese Management Studies, 5(3), 325-344.
  • Karakaş, A. (2014). İşletmelerde personeli güçlü kılma yollarından personel güçlendirme. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 79-105.
  • Koçel, T. (2005). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Arıkan Basım.
  • Koçel, T. (2013). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Arıkan Basım
  • Lashley, C. (1996). Research issues for employee empowerment in hospitality organizations. International Journal of Hospitality Management, 15(4), 333-346.
  • Odabaş, İ. (2014). Yapısal güçlendirme ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkide psikolojik güçlendirmenin ara değişken rolü: Öğretmenler üzerinde bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özçelik v.d. (2015). İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Özgen, H. ve Türk, M.(1997). Hizmet sektöründe rekabette başarının anahtarı: personel güçlendirme (Empowerment). Amme İdaresi Dergisi, 30(4),77.
  • Robbins, T., Crino, M. and Fredendal, L. (2002). An integrative model of the empowerment process. Human Resource Management Review, 12, 419-443.
  • Russ, D. (1995). Empowerment: A matter of degree-executive commentary. Academy of Management Executive, 9(3), 29-30.
  • Schuler, R. (1995). Managing human resources. New York: West Publishing Company.
  • Spreitzer, G. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions measurement and validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465.
  • Tanyeli, H. (1970). Personel eğitimi. Ankara: BTİ.
  • Thomas, K., and Velthouse, B. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivatioan. Academy of Management Review, 15(4), 666.
  • Toktamışoğlu, M. (2001). Kot pantolonlu yönetici-iş yaşamında akıl ve ruhun sentezi. Ankara: MediaCat Kitapları. Wilkinson, A. (1998). Empowerment: Theory And practice. Personnel Review, 27(1), 41.

Personel Güçlendirmenin İşletmeler Açısından Önemi

Year 2021, Volume: 18 Issue: Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı, 1828 - 1848, 10.07.2021
https://doi.org/10.26466/opus.895900

Abstract

Sanayileşme döneminde üretim odaklı çalışan işletmeler için personelden çok üretim miktarının önemi daha fazla olmuştur. O dönemlerde iş görenlerden sadece söylenileni yapmaları ve üretmeleri istenmiş, herhangi bir söz hakkı tanınmamıştır. Modern yönetim anlayışına sahip işletmeler çalışanlarına yetki ve sorumluluklar vererek üretim odaklılıktan çıkarak insan odaklı üretimi esas almışlardır. Bir işletmede, yapılan işin niteliğine göre bir iş hakkında en iyi bilgi ve beceriyi o işi yapan çalışanlar bilebilir. Bu noktada personel ne kadar güçlendirilirse işletme de o derece güçlü olacaktır. Personel güçlendirme kavramı yardımlaşma, ekip çalışması, işin paylaşımı gibi çalışmalarla personelleri geliştirme, yetiş-tirme ve işi yapan personellerin karar verme yetkilerinin arttırılması sürecini kapsamaktadır. Personel güçlendirme, belirli bir çalışan grubunu değil, işletmelerde görev yapan tüm personelleri içermektedir. Bu çalışmada personel güçlendirmenin işletmeler açısından önemi üzerinde durulmuştur. Yapılan literatür incelemeleri doğrultusunda nitel olarak gerçekleştirilen çalışmanın sonuçlarına göre; personel güçlendirmenin üretim maliyetlerinde ve işten ayrılmalarda düşüş sağladığı, kurumsal imajda vb. iyileşmelerin yanı sıra müşteri memnuniyetinde ve iş gören bağlılığında artışa neden olduğu anlaşılmaktadır.

References

  • Akçakaya, M. (2010). Örgütlerde uygulanan personel güçlendirme yöntemleri: Türk Kamu Yönetiminde personel güçlendirme, Karadeniz Araştırmaları, 25, 145- 174.
  • Allanazarov, Y. (2008). Personel güçlendirme ve algılanan kontrolün örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Kültürlerarası bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Arslantaş, C. (2007). Dönüşümcü liderliğin psikolojik güçlendirme ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. Amme İdaresi Dergisi, 40(4), 81-101.
  • Baltaş, A. (2001). Değişimin içinden geleceğe doğru ekip çalışması ve liderlik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bandura, A. (1989). Regulation of cognitive processes through perceived self efficacy. Developmental Psychology, 25, 729-735.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik insan kaynakları yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Bingöl, D. (2014). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Bolat, T. (2008). Dönüşümcü liderlik, personel güçlendirme ve örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ceylan, A.; Çöl, G. ve Gül, H. (2005). İşin anlamlılığını belirleyen sosyal-yapısal özelliklerin güçlendirmeye olan etkileri ve sonuçları üzerine bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(1), 35-51.
  • Corsun, D. and Enz, C. (1999). Predicting psychological empowerment among service workers: The effect of support-based relationships. Human Relations, 52(2), 205-224.
  • Çark, Ö. (2020). Dijital dönüşümün işgücü ve meslekler üzerindeki etkileri. International Journal Enterpreneurship and Management Inquries, 4(özel sayı1), 19-34.
  • Çark, Ö. (2021). Dijital üretim yönetimi. S. Özbey içinde, Dijital İşletme Yönetimi ve Yapay Zeka (s.91-115). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çavuş, M. (2012). Personel güçlendirme: İmalat sanayii işletmelerinde bir araştırma. Journal of Yasar University, 3(10), 1287-1300.
  • Çetin, C. ve Günay, G. (2001). Yetki devri ve personel güçlendirmesi ilişkisi kamu ve özel sektörde bir uygulama, 9.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler, İstanbul.
  • Çöl, G. (2004). Personel güçlendirme (Empowerment) kavramının benzer yönetim kavramları ile karşılaştırılması. Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 6(2), 35-46.
  • Çuhadar, M. T. (2005). Türk Kamu Yönetiminde personel güçlendirme: Sorunlar ve çözüm önerileri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, 1-21.
  • Doğan, S. (2003a). Personel güçlendirme-empowerment. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Doğan, S. (2003b). İşletmelerde personel güçlendirmenin önemi. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 29, 177-203.
  • Doğan, S. (2006). Büyük ölçekli işletmelerde insan kaynakları yöneticilerinin güçlendirilmiş bir iş çevresi yaratmaya ne kadar istekli ve hazır olduklarının tespitine ilişkin bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 13(2), 165-180.
  • Doğan, S. ve Demiral, Ö. (2007). İşletmelerde personel güçlendirme kültürünün yaratılmasıyla müşteri memnuniyetinin sağlanması. Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi, 9(12), 282-303.
  • Eren, E. (1998). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Frogoso, H. (2000). An overview of employee empoerment: Do's and don'ts. http://www.iusb.edu/~journal/2000/fragoso.html adresinden alındı, Erişim Tarihi: 3 Mart 2021
  • Gümüştekin, G. ve Emet, C. (2007) Güçlendirme algılarındaki değişimin örgütsel kültür ve bağlılık üzerinde etkileşimi. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 90-116.
  • Güven, M. (2001). Çağdaş bir yönetim yaklaşımı: personel güçlendirme. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(16), 113-114.
  • Humborstad, S. and Perry, C. (2011). Employee empowerment, job satisfaction and organizational commitment an indept empirical investigation. Chinese Management Studies, 5(3), 325-344.
  • Karakaş, A. (2014). İşletmelerde personeli güçlü kılma yollarından personel güçlendirme. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 79-105.
  • Koçel, T. (2005). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Arıkan Basım.
  • Koçel, T. (2013). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Arıkan Basım
  • Lashley, C. (1996). Research issues for employee empowerment in hospitality organizations. International Journal of Hospitality Management, 15(4), 333-346.
  • Odabaş, İ. (2014). Yapısal güçlendirme ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkide psikolojik güçlendirmenin ara değişken rolü: Öğretmenler üzerinde bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özçelik v.d. (2015). İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Özgen, H. ve Türk, M.(1997). Hizmet sektöründe rekabette başarının anahtarı: personel güçlendirme (Empowerment). Amme İdaresi Dergisi, 30(4),77.
  • Robbins, T., Crino, M. and Fredendal, L. (2002). An integrative model of the empowerment process. Human Resource Management Review, 12, 419-443.
  • Russ, D. (1995). Empowerment: A matter of degree-executive commentary. Academy of Management Executive, 9(3), 29-30.
  • Schuler, R. (1995). Managing human resources. New York: West Publishing Company.
  • Spreitzer, G. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions measurement and validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465.
  • Tanyeli, H. (1970). Personel eğitimi. Ankara: BTİ.
  • Thomas, K., and Velthouse, B. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivatioan. Academy of Management Review, 15(4), 666.
  • Toktamışoğlu, M. (2001). Kot pantolonlu yönetici-iş yaşamında akıl ve ruhun sentezi. Ankara: MediaCat Kitapları. Wilkinson, A. (1998). Empowerment: Theory And practice. Personnel Review, 27(1), 41.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Seçil Ulufer Kansoy 0000-0002-5522-324X

Publication Date July 10, 2021
Acceptance Date April 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı

Cite

APA Ulufer Kansoy, S. (2021). Personel Güçlendirmenin İşletmeler Açısından Önemi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı), 1828-1848. https://doi.org/10.26466/opus.895900