This study aims to examine to what extent are the students aware of the AI based systems used in language learning. The design of the study was determined as a quantitative research method. For this purpose, a web-based questionnaire was applied to 204 students with A1 and A2 English levels enrolled in the Open Education Faculty, and thus data were collected about the students' views on Artificial Intelligence-based systems that they use to improve their English speaking and writing skills. The data obtained from the students were analyzed using descriptive statistical procedures such as frequency and percentage analysis. The findings of the study revealed that many of the distance education students do not have an idea whether AI-based applications have an effect on improving their English 'speaking' skills. It also showed that most students who participated in this study had no idea whether these practices had an effect on improving their English ‘writing’ skills. In this context, the study proves that students are limitedly aware of Artificial Intelligence-based systems used while learning foreign languages, and therefore, more studies on the subject should be conducted and these systems should be introduced to students.
Artificial Intelligence Based Systems Distance Education Foreign Language Learning Open Education Faculty Students
Anadolu Üniversitesi
--
--
Bu çalışma, Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin yabacı dil öğrenirken kullandıkları Yapay Zekâ tabanlı sistemler hakkında ne kadar haberdar olduklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın deseni nicel araştırma yöntemi olarak belirlenmiştir. Bu amaçla, Açıköğretim Fakültesine kayıtlı A1 ve A2 İngilizce seviyelerine sahip 204 öğrenciye web tabanlı bir anket uygulanmış ve böylece öğrencilerin İngilizce konuşma ve yazma becerilerini geliştirmek için kullanıldıkları Yapay Zekâ tabanlı sistemlere ilişkin görüşleri hakkında veriler toplanmıştır. Öğrencilerden elde edilen veriler, frekans ve yüzde analizi gibi betimsel istatistik prosedürleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, uzaktan eğitim öğrencilerinin birçoğunun Yapay Zekâ temelli uygulamaların İngilizce 'konuşma' becerilerini geliştir-mede etkisi olup olmadığı konusunda fikir sahibi olmadıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca, bu çalışmaya katılan çoğu öğrencinin, bu uygulamaların İngilizce ‘yazma’ becerilerini geliştirmede bir etkisi olup olmadığı konusunda bir fikri olmadığını göstermiştir. Bu bağlamda çalışma, öğrencilerin yabancı dil öğrenirken kullanılan Yapay Zekâ temelli sistemlerden sınırlı ölçüde haberdar olduklarını ve bu nedenle konu ile ilgili daha fazla çalışma yapılması ve bu sistemlerin öğrencilere tanıtılması gerektiğini kanıtlamaktadır.
Yapay Zekâ Tabanlı Sistemler Uzaktan Eğitim Yabancı Dil Öğrenimi Açıköğretim Fakültesi Öğrencileri
--
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | -- |
Publication Date | November 7, 2021 |
Acceptance Date | July 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 43 |