The aim of the study is to determine whether school principals' critical leadership behaviors have an effect on the school climate. For this purpose, data were collected from 836 teachers working in different types of public schools in the province of Istanbul, using the relational survey model, by using the easily accessible sampling method. For the analysis of the data obtained through Demographic Information Form, Critical Leadership Scale and School Climate Scale, SPSS 22.0 package program was used. After the normality test, from the parametric tests; Pearson Product Moments correlation coefficient and multiple regression analyzes were performed. As a result of the findings, teachers' critical leadership and school climate perceptions were determined at a high level. According to teacher perceptions, a positive and moderate correlation emerged between the critical leadership behaviors of school principals and the school climate. In addition, it was concluded that critical leadership behaviors predict school climate. In the light of these findings, suggestions were made regarding the relationship between critical leadership and school climate.
Araştırmanın amacı, okul müdürlerinin eleştirel liderlik davranışlarının okul iklimine etkisinin olup olmadığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada veriler, ilişkisel tarama modeli kullanılarak İstanbul iline bağlı farklı türdeki devlet okullarında görev yapan 836 öğretmenden Eleştirel Liderlik Ölçeği ve Okul İklimi Ölçeği aracılığı ile elde edilmiştir. Verilerin analizi SPSS 22.0 paket programı kullanılarak yapılmış olup betimsel analizler, Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizleri yapılmıştır. Öğretmenlerin eleştirel liderlik ve okul iklimi algıları yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin eleştirel liderlik davranışları ile okul iklimi arasında pozitif yönde anlamlı, orta düzeyde korelasyon ortaya çıkmıştır. Ayrıca eleştirel liderlik davranışlarının okul iklimini yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular ışığında eleştirel liderlik ve okul iklimi ilişkisine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 47 |