Bu araştırmanın amacı, Planlı Davranış Kuramı kapsamında otel işletmelerinde görev yapan mutfak çalışanlarının coğrafi işaretli gıda ürünlerini kullanmaya yönelik niyetlerinin ve niyetlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesini sağlamaktır. Araştırma kapsamında, çalışanların coğrafi işaretli gıda ürünlerine karşı sahip oldukları aşinalıkları ile bu ürünleri kullanma niyetleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma alanı olarak İstanbul ilinde yer alan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmeleri belirlenmiştir. Bu işletmelerin yiyecek ve içecek departmanlarının mutfak bölümünde çalışan aşçıları ile görüşülerek toplam 423 katılımcıdan anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, tanımlayıcı istatistikler, regresyon analizi ve farklılık testleri gerçekleştirilerek analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcılar arasında bu ürünleri kullanma niyetlerini etkileyen en önemli faktörün, ürünlere karşı aşinalık olduğu tespit edilmiştir. Coğrafi işaretli gıda ürünleri konusunda bilgi sahibi olan, daha önce bu ürünler ile çalışmış kişilerin, ürünleri kullanmaya karşı olumlu tutumlarının oldukça yüksek olduğu anlaşılmıştır. Buna ilaveten, katılımcıların görev yaptığı işletmelerde karar verici konumunda yer alan yöneticilerin, coğrafi işaretli gıda ürünlerini kullanmaya yönelik sahip oldukları olumsuz tutumlarının gerekçesinin ürünlerin yüksek satın alma maliyetleri ve mevsimsellik özellikleri olduğu belirlenmiştir. Son olarak, mutfak hiyerarşisi içinde alt pozisyonlarda çalışanlardan, üst pozisyonlara doğru gidildikçe, coğrafi işaretli gıdalara yönelik olumlu tutumunun arttığı bunun nedeninin mesleki tecrübeyle beraber kazanılan ürünü tanıma ve doğru kullanma bilgisinin olduğu görülmüştür.
Planlı Davranış Kuramı (PDK) Coğrafi İşaret (Cİ) Gıda Ürünleri Mutfak Çalışanı Otel İşletmeleri.
The purpose of this study is to determine the intentions of kitchen staff working in hotels to use geographical indication (GI) food products and the factors affecting their intentions within the scope of the Theory of Planned Behavior. Within the research framework, the relationship between staff’s familiarity with GI food products and their intention to use these products has been examined. The study was conducted in 4 and 5-star hotels located in Istanbul. Data were collected from a total of 423 participants by questionnaire technique by interviewing the kitchen staff of the food and beverage departments of these enterprises. The data obtained were analyzed using descriptive statistics, regression analysis and difference tests. As a result of the research, it was determined that the most important factor affecting the intention to use these products among the participants was familiarity with the products. It was observed that individuals with knowledge of GI food products and those who have previously worked with these products exhibit a notably positive attitude towards using them. In addition, it has been determined that the reason for the negative attitudes of the decision-making managers in the enterprises where the participants work towards the use of GI food products is the high purchasing costs and seasonality of the products. Finally, it was observed that the positive attitude towards GI food products increased from the lower to the higher positions in the kitchen hierarchy, and this was due to the knowledge of recognizing and using the product correctly gained with professional experience.
Theory of Planned Behavior (TPB) Geographical Indication (GI) Food Products Kitchen Staff Hotels.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 20 Issue: Human Behavior and Social Institutions |