Thousands of teachers join the profession every year and meet a generation that challenges the system. This study aims to examine teachers’ reflective thinking skills in the face of Generation Z. A phenomenology design was used in the study, which was designed was used in the study designed according to the qualitative model. Semi-structured interview questions were asked to the study group of 22 teachers working in Istanbul. The thematic structure determination form developed within the scope of the research was used as a data collection tool, and the data obtained were subjected to content analysis in the MAXQDA 2022 program. The findings revealed that Generation Z forces teachers to exhibit reflective thinking skills in the classroom and in the teaching-learning process. It is possible to say that the new generation is a driving force for teachers to develop this skill. This situation is thought to be due to “the characteristics of the generation individuals” and “the theoretical education received at the university is weak on teachers’ reflective thinking skills in practice”. The study’s results support the view that today’s teachers are students of the new generation. At the end of the research, some suggestions were made.
Her yıl binlerce öğretmen mesleğe katılıyor ve sisteme meydan okuyan bir kuşakla tanışıyor. Bu çalışma, Z kuşağı karşısında öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel modele göre tasarlanan çalışmada fenomenoloji deseni kullanılmıştır. İstanbul’da görev yapan 22 öğretmenden oluşan çalışma grubuna yarı yapılandırılmış görüşme soruları yöneltilmiştir. Araştırma kapsamında geliştirilen tematik yapı belirleme formu veri toplama aracı olarak kullanılmış, elde edilen veriler MAXQDA 2022 programında içerik analizine tabi tutulmuştur. Bulgular, Z kuşağının öğretmenleri sınıf içinde ve öğretme-öğrenme sürecinde yansıtıcı düşünme becerileri sergilemeye zorladığını ortaya koymuştur. Yeni neslin öğretmenlerin bu beceriyi geliştirmeleri için itici bir güç olduğunu söylemek mümkündür. Bu durumun “kuşak bireylerinin özelliklerinden” ve “üniversitede alınan teorik eğitimin öğretmenlerin uygulamada yansıtıcı düşünme becerileri üzerinde zayıf kalmasından” kaynaklandığı düşünülmektedir. Araştırmanın sonuçları, günümüz öğretmenlerinin yeni neslin öğrencileri olduğu görüşünü desteklemektedir. Araştırma sonunda bazı önerilerde bulunulmuştur.
Sayın Editöre ve emek veren değerli hakem hocalarıma teşekkürler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 1, 2024 |
Publication Date | April 1, 2024 |
Submission Date | March 8, 2024 |
Acceptance Date | April 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 2 |