The constant development in information and
communication technology affects the library services deeply in our country as
it does worldwide. Parallel to these developments; reasons such as library
users’ expectations, the desire to access information faster etc. necessitates
more intensive use of information technology tools in delivery of library
services. In this context; it has become a necessity that the information
services generally provided in libraries be delivered in line with the
requirements of the current era. This necessity is unavoidable in case of
public libraries that cater to more numerous and various users compared to
other types of libraries. Acting on this situation, the Ministry of Culture and
Tourism - General Directorate of Libraries and Publications, that comprises the
extent of our study, has started the process of the integrated running of
systems that are used for meeting the expectations of library users at the
highest level in Public Libraries. The systems whose integration is set are
Open Source ILS - Integrated Library System-Koha, e-Government Portal,
“Kutuphanem Cepte” mobile library automation application and subscription-based
e-book database service. In our study; primarily, information is given about
Koha library automation system that is being used in Public Libraries since the
year 2014. After that, the processes about the library e-membership performed
via the e-Government Portal and about the mobile automation application that
runs in a manner that is integrated to the Library automation system (KOHA) is
discussed and information about both the e-membership and “Kutuphanem Cepte”
application’s use is touched upon. In addition,
in terms of demonstrating the gains that occur after the integration of
these systems and services, statistical data such as usage rates and the number
of users are also included in our study. As a result, the integration of all
the systems mentioned in this study, both facilitates to the management of job
processes in Public Libraries and is thought to be an important step in the
embracing of the habit of library usage and therefore the improvement of
reading culture in Turkey.
Public Libraries innovative services Koha- Integrated Library System library membership e-Government integration library mobile application e-book
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki sürekli gelişim, dünyada olduğu gibi ülkemizde de kütüphane hizmetlerini derinden etkilemektedir. Bu gelişmelere paralel olarak kütüphane kullanıcılarının beklentileri, bilgiye daha hızlı erişme isteği vb. nedenler, kütüphanelerde hizmet sunumunda bilgi teknoloji araçlarının daha yoğun bir şekilde kullanımını gerektirmektedir. Genel olarak kütüphanelerde verilen bilgi hizmetlerinin çağın gereksinimlerine uygun bir şekilde verilmesi zorunluluk haline gelmiştir. Diğer kütüphane türlerine kıyasla, daha fazla sayıda ve çeşitli kullanıcıya hitap eden halk kütüphaneleri söz konusu olduğunda ise bu zorunluluk kaçınılmazdır. Bu durumdanhareketle, çalışmamızın kapsamını oluşturan Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü (KYGM), Halk Kütüphanelerinde kullanıcı beklentilerinin en üst düzeyde karşılanması için kullanılan sistemlerin entegre bir şekilde
çalışması sürecini başlatmıştır. Entegrasyonu sağlanan sistemler; açık kaynak kodlu kütüphane otomasyon sistemi olan Koha1 , e-Devlet Portalı, “Kütüphanem Cepte2 ” mobil otomasyon uygulaması ve abonelik yoluyla sağlanan e-kitap veri tabanı hizmetidir. Çalışmamızda, öncelikle Halk Kütüphanelerinde 2014 yılından bu yana kullanılan Koha kütüphane otomasyon sistemi hakkında bilgi verilmiştir. Daha sonra e-Devlet Portalı üzerinden gerçekleştirilen elektronik kütüphane üyeliği ve otomasyon sistemine entegre bir şekilde çalışan mobil otomasyon uygulamasına dair süreçler anlatılarak, hem e-üyelik, hem de “Kütüphanem Cepte” uygulamalarının kullanımı hakkında bilgilere değinilmiştir. Ayrıca çalışmada; bu sistem ve hizmetlerin entegrasyonundan sonra ortaya çıkan kazanımları gözler önüne sermesi bakımından, bu sistemlerin kullanım oranları ve kullanıcı sayıları gibi istatistiki verilere de yer verilmiştir. Sonuç olarak, çalışmada bahsedilen tüm bu sistemlerin entegrasyonu, hem Halk Kütüphanelerindeki iş süreçlerinin yönetilmesine katkı sağlamakta, hem de Türkiye’de kütüphane kullanma alışkanlığının benimsenmesi ve dolayısıyla okuma kültürünün geliştirilmesine önemli katkılar sunduğu düşünülmektedir.
Halk Kütüphaneleri yenilikçi hizmetler Koha Kütüphane Otomasyon Sistemi kütüphane üyeliği e-Devlet entegrasyonu kütüphane mobil uygulaması e-kitap
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | May 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |