Osmanlı Devleti’nde modernleşme sürecinde idari, askeri, eğitim, sosyal ve ekonomik alanlarda birçok reform ve ıslahat hareketi gerçekleşmiştir. Eğitim alanında yapılan reformların taşradaki yansımalarından bir tanesi de günümüz ortaokul seviyesinde eğitim-öğretim faaliyetinde bulunan rüşdiye mekteplerinin kurulmasıdır. 1869’da yayımlanan Maarif Nizamnamesi’ni müteakip imparatorluk topraklarının dört bir tarafında yeni rüşdiye mektepleri kurulmuştur. Bu mekteplerden bir tanesi de 1892’de eğitim-öğretime başlayan Akçaâbad Rüşdiye Mektebi’dir. Akçabaad Rüşdiye Mektebi’nin kuruluşu ve gelişimi, mektepte okutulan dersler, öğrenci ve öğretmenlerin nitelik, nicelik ve karşılaştıkları sorunlar bu çalışmanın temel problematiğini teşkil etmektedir. Çalışmanın temel amacı bu problematikler ekseninde Akçaâbad Rüşdiye Mektebi’ndeki eğitim-öğretim uygulama ve pratiğinin nasıl ortaya çıktığı ve gelişim gösterdiğini tespit etmektir. Çalışma çok yönlü bir araştırmayı gerekli kıldığından döneme ait arşiv vesikaları, devlet, vilayet ve maarif salnameleri, nizamnameler ve talimatnamelerde yer alan, mekteple ilgili dolaylı ve dolaysız bilgiler titizlikle incelenerek değerlendirilmiştir. Ayrıca incelenen dönem içerisinde eğitim-öğretim faaliyetlerinde tutulan kayıtlardan elde edilen veriler, çeşitli tablo ve grafiklerle gösterilmiş ve konu ile ilgili daha önce yapılan çalışmalarla da mukayese edilmiştir.
During the modernization process in the Ottoman Empire, many reforms and reform movements took place in administrative, military, educational, social and economic fields. One of the reflections of the reforms in the field of education in the provinces was the establishment of Rushdiye Schools, which today provide education at the secondary school level. Following the Maârif Nizamnames published in 1869, new Rushdiye Schools were established all over the empire. One of these schools, Akçaâbad Rushdiye School, started education in 1892. The establishment and development of the Akçabaad Rushdiye School, the courses taught at the school, the quality and quantity of students and teachers, and the problems they faced are the main problematics of this study. The main purpose of the study is to determine how the educational practice in Akçaâbad Rushdiye School emerged and developed on the axis of these problematics. Since the study required a multifaceted research, the direct and indirect information about the school in archival documents, provincial and educational salnamas, regulations and instructions of the period were meticulously analysed and evaluated. In addition, the data obtained from the records kept in the education and training activities during the period examined were shown in various tables and graphs and compared with previous studies on the subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Ottoman Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2024 |
Submission Date | May 3, 2024 |
Acceptance Date | July 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 22 |
Indexes
SCOPUS, TÜBİTAK/ULAKBİM TR DİZİN [SBVT]
INDEX COPERNİCUS [ICI], ISAM, SOBIAD and Scilit.
Unless otherwise stated, the articles published in our magazine are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. All authors and translators who submit texts for publication in the journal are expected to be the sole copyright holders of the submitted text or to have obtained the necessary permissions. By submitting texts to the journal, authors and translators implicitly accept that these texts will be licensed under CC BY 4.0 unless explicitly stated otherwise to the editors at the outset.