The goal of this
systematic review is to explore the self-efficacy of parents in newborn care
and the factors that affect their self-efficacy. A systematic search of the
databases Science Direct, Medline, EBSCOhost, Google Scholar Turkish, Turkish
Medline, Ulakbim Turkish Medical index, Summon, Wiley Online Library and the
National Dissertation Index was conducted between 01.04.2018-30.04.2018. The
articles that can be accessed via these databases have been included in the
review. The literature review was conducted on the articles that have been
written in Turkey. The databases were scanned using the keywords "Pharis
self-confidence scale"; "infant care"; "baby". In the
literature review, no restriction has been made for the years covered in the
articles. 9 articles that met the
identification criteria were selected. The general attributes of the studies were
evaluated using the Pharis Self-confidence Scale score averages, and the
distributions of the influencing factors. The Pharis self-confidence scale
averages range between 28.9±6.7 and 51.14±7.61. In only four of the nine
studies analysed, it has been detected that The Pharis self-confidence averages
increase between 47.8±6.9 and 58.7±2.6 after the training; and on the 12th
week, the PSS increased only by 1 point in the training and control groups.
When no training of the parents was involved, the experience and self-efficacy
scores are higher after the first Education and studies that are not the first
4-6 weeks based on the bond/interaction between the mother and the infant. It
has been concluded that having education in infant care, having experience in
newborn care, feeling ready for motherhood increases the self-efficacy average
scores of the parents when the baby is 12-weeks-old. This increase is due to
the experience of the parents.
Bu sistematik derleme ile ebeveynlerin bebek bakımı konusundaki
özgüvenleri ve etkileyen faktörleri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Derlemeye
01.04.2018-30.04.2018 tarihlerinde Science Direct, EBSCOhost, Medline, Google
Akademik Türkçe, Türk Medline, Ulakbim Türk Tıp Dizini, Summon, Wiley Online
Library ve Ulusal Tez Merkezi veri tabanları kullanılarak ulaşılan makaleler
alınmıştır. Taramada Türkiye’de yapılmış makaleler alınmıştır. Veri
tabanlarında, “Pharis Özgüven Ölçeği”; “bebek bakımı”; “bebek” sözcük grupları
girilerek tarama yapılmıştır. Literatür taraması yapılırken, kapsadığı yıllar
açısından herhangi bir sınırlama yapılmamıştır. Seçim ölçütlerine uyan 9 makale
çalışmaya alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde çalışmaların genel
özellikleri, Pharis Özgüven Ölçeği puan ortalamaları ve etkileyen faktörlerin
dağılımları yapılmıştır. Pharis Özgüven Ölçeği puan ortalamalarının 28.9±6.7
ile 51.14±7.61 arasında değiştiği görülmüştür. Dokuz çalışmadan sadece dört
tanesinde bebek bakımı konusunda eğitim verildiği, eğitim sonrasında Pharis
Özgüven Ölçeği puan ortalamaların 47.8±6.9 ile 58.7±2.6 arasında arttığı; 12.
haftaya gelindiğinde eğitim ve kontrol gruplarındaki Pharis Özgüven Ölçeği
puanlarında sadece 1 puan artışı olduğu saptanmıştır. Eğitim verilmeyen
çalışmalarda da doğumdan sonraki ilk 4-6. haftadan sonra anne-bebek etkileşime
bağlı olarak tecrübe ile özgüven puanlarının arttığı belirlenmiştir. Bebek
bakımı konusunda eğitim almanın, bebek bakımı deneyimine sahip olmanın, annelik
rolüne hazır hissetmenin ve bebek doğduktan sonraki 12. haftaya gelindiğinde
tecrübeden kaynaklı anne veya babaların özgüven puan ortalamalarının arttığı
sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | DERLEME |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 41 Issue: 4 |