Objective: Mentors are assigned to physician assistants by the heads of departments they work in after they start their duty. This study seeks to reveal physician assistants’ perceptions towards their mentors and the relationship between their such perceptions and self-efficacy.
Material and Methods: The population of this study covers physician assistants working in Ege University Hospital, Izmir Atatürk Training and Research Hospital, and Izmir Tepecik Train-ing and Research Hospital. 436 of them were reached within the scope of the study. The survey method was used for data collec-tion to measure physician assistants’ perceptions of mentorship and self-efficacy. The data were analyzed using SPSS 22.0.
Results: The physicians working in the training and research hospitals have a significantly higher Mentoring Functions Scale total score, significantly higher score for acceptance and confirma-tion, significantly higher score for sponsorship, and significantly higher score for exposure and visibility compared to the physicians working in the university hospital (p<0.05). The correlation analy-sis conducted between the Mentoring Functions Scale and the Self-Efficacy Scale indicated that there is a relationship between all the sub-factors except for the role modeling sub-factor of the Mentoring Functions Scale and the willingness to initiate a behav-ior sub-factor of the Self-Efficacy Scale.
Conclusions: In this study, as relationships were detected be-tween persistence in the face of adversity (self-efficacy) and coach-ing and acceptance and confirmation (mentoring). Benefiting from the positive role models in physician assistants’ social milieu may not initiate a behavior but it helps to maintain a behavior.
Amaç: Uzmanlık öğrencisi hekimlere, çalıştıkları eğitim ku-rumlarının birim sorumluları tarafından, göreve başlamalarını takiben bir rehber eğitim sorumlusu tayin edilmektedir. Bu çalışmada uzmanlık öğrencisi hekimlerin mentorlerini nasıl al-gılandıkları tespit edilip, öz-yeterlilikleri ile ilişkisinin saptanması amaçlanmıştır.
Materyal ve Metot: Bu araştırmanın evrenini İzmir İli Ege Ün-iversitesi Hastanesi, İzmir Atatürk Eğitim ve Araştırma Hastanesi ve İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde çalışan uz-manlık öğrencisi hekimler oluşturmuştur. Sayısı bilinen evrenden örneklem hesaplanmış 436 öğrenci hekime ulaşılabilmiştir. Uz-manlık öğrencisi hekimlerin mentorluk algılarını ve öz-yeterliliklerini ölçmek için veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Veri SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Eğitim araştırma hastanesi doktorlarında mentorluk ölçeği toplam skoru, kabul-onay alma skoru, danışmanlık fonksiyon skoru, kendiniz ifade etme skoru üniversite hastanesi doktorlarından anlamlı olarak daha yüksektir (p<0,05). Mentorluk ve öz-yeterlilik ölçeklerinin arasında uygulanan korelasyon analiz-ine göre, mentorluk alt faktörü rol model alma ile öz-yeterlilik ölçeğinin davranışa başlama haricinde diğer alt faktörler arasında korelasyon olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Bu çalışmada, sıkıntı karşısında ısrar (öz-yeterlik) ile koçluk ve kabul ve onay (mentorluk) arasındaki ilişkiler tespit edildi. Hekim asistanlarının sosyal ortamındaki olumlu rol model-lerinden yararlanarak belki bir davranış başlatmadıkları, fakat davranışı sürdürmenin sağlandığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2020 |
Submission Date | March 1, 2019 |
Acceptance Date | November 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |