Objective: Asthma affects more than 300 million people worldwide, patients with asthma often use the Internet as a source of information. Youtube is the world's largest and most visited video site, with 92% of internet users in our country visiting it. The aim of this study is to evaluate the quality of education by analyzing the information content of asthma-related videos on the most commonly used platform.
Materials and Methods: YouTube search was performed using the keyword "astım", including the 100 most Turkish Asthma videos were analyzed for characteristics, source, and content. A scoring system was established to assess quality of video.
Results: One hundred videos were analyzed, subject content was most commonly related to patient education (58%), while the second included videos about alternative treatments(37%). Videos of other health professionals had the highest score. View number of alternative medicine channels was higher than health professionals.
Conclusion: The most watched asthma videos on YouTube platform were evaluated, the videos of health professionals had highest quality, but the videos with the most alternative medicine content were viewed according to their viewing rates. There is a need to produce high-quality, educational materials by asthma healthcare professionals.
Amaç: Astım dünya genelinde 300 milyondan fazla kişiyi etkilemektedir, astımlı hastalar sıklıkla interneti bir bilgi kaynağı olarak kullanırlar. Youtube ülkemizde internet kullanıcılarının %92 oranla en sık ziyaret ettiği platformların başında gelmektedir. Bu çalışmanın amacı astımla ilişkili videoların bilgi içeriklerini analiz ederek videoların eğitim kalitesi değerlendirmektir.
Materyal ve Metot: "Astım" anahtar kelimesini kullanarak Youtube araması yapıldı, en çok izlenen 100 video dahil edildi. Özellikler, kaynak ve içerik açısından analiz edildi. Video kalitesini değerlendirmek için bir puanlama sistemi oluşturuldu.
Bulgular: Yüz video analiz edildi, konu içeriği olarak en sık hasta eğitimi ile ilgili (%58), ikinci sırada alternatif tedavilerle ilgili videolar yer almaktaydı (%37). Diğer sağlık profesyonellerinin videoları en yüksek puana sahipti ve diğer kaynaklardan önemli ölçüde yüksekti. Alternatif tıp kanallarını izlenme sayısı sağlık profesyonellerinin izlenme sayısından yüksekti.
Sonuç: YouTube platformundaki en çok izlenen astım videoları değerlendirildi, içerik analizi yapıldığında sağlık profesyonellerinin videoları en yüksek kalitedeydi, ancak izlenme oranlarına göre bakıldığında en çok alternatif tıp içerikli videoların izlendiği görüldü. Astımla ilgilenen sağlık profesyonelleri tarafından üretilecek daha çok izlenecek yüksek kaliteli, eğitici materyaller üretilmesine ihtiyaç vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | July 11, 2020 |
Acceptance Date | September 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 4 |