Objective: This study was conducted to determine the mental health literacy levels of individuals diagnosed with diabetes and the factors affecting this level.
Material and Methods: The study was conducted with 211 people who applied to the diabetes outpatient clinic of a training and research hospital between June and August 2022 and were not diagnosed for the first time. “Personal Information Form” and “Mental Health Literacy Scale” were used for data.
Results: In the study, the knowledge-based literacy sub-dimension mean score of individuals diagnosed with diabetes was 6.53±2.67, the belief-based literacy sub-dimension mean score was 3.62±1.95, the resource-oriented literacy sub-dimension mean score was 1.54±1.41 and The mean MHLS total score was 11.68±4.33. The patients' age, education level, marital status, perceived income status, and the time elapsed since the diagnosis changed their mental health literacy levels (p<0.05)..
Conclusion:This study observed that the patient’s mental health literacy levels were above the average score. Making it easier for patients to adapt to treatment may also contribute to minimizing the mental health problems experienced by patients. In order to improve the mental health literacy levels of individuals diagnosed with diabetes, it is recommended to conduct awareness-raising training programs.
Amaç: Bu çalışma diyabet tanısı alan bireylerin ruh sağlığı okuryazarlığı düzeylerini ve bu düzeyi etkileyen faktörleri belirlemek için yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Araştırma Haziran-Ağustos 2022 tarihleri arasında bir eğitim araştırma hastanesinin diyabet polikliniğine başvuran ve ilk kez tanı almayan 211 kişiyle yürütülmüştür. Veriler için “Kişisel Bilgi Formu” ve “Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada diyabet tanısı alan bireylerin “Bilgi Odaklı Okuryazarlık” alt boyut puan ortalamasının 6,53±2,67, “İnanç Odaklı Okuryazarlık” alt boyutu puan ortalamasının 3,62±1,95, “Kaynak Odaklı Okuryazarlık” alt boyutu puan ortalamasının 1,54±1,41 ve MHLS toplam puan ortalamasının 11,68±4,33 olduğu görülmüştür. Hastaların yaş, eğitim durumu, medeni durum, algıladıkları gelir durumu, tanı aldıklarından bu yana geçen süreye ruh sağlığı okuryazarlık düzeyleri değişmektedir (p<0,05).
Sonuç: Bu çalışmada diyabet tanısı alan bireylerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeylerinin orta değerin üzerinde olduğu görülmüştür. Hastaların tedaviye uyumlarının kolay hale gelmesi, hastaların yaşadıkları ruh sağlığı sorunlarının da en aza indirilmesine katkı sağlayabilir. Diyabet tanısı alan bireylerin ruh sağlığı okuryazarlığı düzeylerinin geliştirilmesi için farkındalık artırmaya yönelik eğitim programlarının yapılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2023 |
Publication Date | June 6, 2023 |
Submission Date | December 6, 2022 |
Acceptance Date | April 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |