Objective: Nurses usually become either the victims or witnesses of violence in the hospital environment up from pupilage. It is observed that the tendency to violence, besides interpersonal clashes, plays an important role in acts of violence. This study aimed to define the personality traits of nurses and the relation between such traits and the tendency to violence.
Methods: This is a descriptive study, and its population comprises of the state/foundation university of nursing students. It was aimed to reach all the students without sampling, and the research was completed with 272 nursing students (participation rate 70.4%) who agreed to participate in the study. The data were collected through 9 question Personal Questionnaire Form, the Five Factor Personality Traits Scale (FFPTS) and Violence Tendency Scale (VTS). The analysis of the data was done with the IBM SPSS 20 package program using percentage calculations, minimum and maximum values, One Way ANOVA and Pearson correlation analysis.
Results: While from among the Five Factor Personality Traits Scale (FFPTS) sub-dimension score averages the “self-discipline” personality trait of participating students was the highest with 3.52±0.47, this was followed by “openness to improvement” with 3.43±0.44, “compliance” with 3.42±0.40 and “extraversion” with 3.39±0.46. “Neuroticism” personality trait had the lowest score average with 3.27±0.41. The “Violence Tendency Scale (VTS)” score average of students was found as 40.26±10.46. The relationship between the FFPTS sub-dimensions and the mean VTS score is not statistically significant.
Conclusion: No statistically significant relation was found between the Five Factor Personality Traits Scale sub-dimensions and violence tendency. It was determined that students most frequently displayed “self-discipline” and “openness to improvement” personality traits and their tendency to violence was “low” level.
Amaç: Hemşireler, öğrencilik döneminden başlayarak sağlık bakım ortamlarında çoğu zaman şiddetin ya kurbanı ya da tanığı olmakta ve bunun sonucunda şiddet gösterme isteği yaşayabilmektedir. Şiddet olaylarının arkasında, kişiler arası çatışmanın yanı sıra şiddet eğiliminin önemli bir etmen olduğu vurgulanmaktadır. Bu çalışma ile hemşirelik öğrencilerinin kişilik özelliklerinin belirlenmesi ve bu özelliklerin şiddet eğilimleri ile ilişkisinin saptanması amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde bir devlet/vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 386 öğrenciden 272 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş, evrenin tümü örnekleme alınmış olup araştırma çalışmaya katılmayı kabul eden 272 hemşirelik öğrencisi (katılım oranı %70,4) ile tamamlanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında 9 soruluk tanıtıcı bilgi formu, Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği (BFKÖ) ve Şiddet Eğilimi Ölçeği (ŞEÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizi IBM SPSS 20 paket programında frekans, ortalama, yüzdelik hesaplamaları, minimum ve maksimum değerleri, Independent Samples t testi, One Way ANOVA ve Pearson korelasyon analizi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği (BFKÖ) alt boyut puan ortalamalarından “özdisiplin” kişilik özelliği 3.52±0.47 ile en yüksek puan ortalamasına sahipken, bunu 3.43±0.44 ile “gelişime açıklık”, 3.42±0.40 ile “uyumluluk” ve 3.39±0.46 ile “dışadönüklük” alt boyutu takip etmektedir. En düşük puan ortalaması ise, 3.27±0.41 ile “nevrotiklik” kişilik özelliği olmuştur. Öğrencilerin “Şiddet Eğilimi Ölçeği (ŞEÖ)” puan ortalaması ise 40.26±10.46 olarak bulunmuştur. BFKÖ alt boyutları ile ŞEÖ puan ortalaması arasında ilişki istatistiksel olarak anlamlı değildir.
Sonuç: Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği alt boyutları ile şiddet eğilimi arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanmamıştır. Öğrencilerin çoğunlukla özdisiplin ve gelişime açık kişilik özelliklerini sergiledikleri ve şiddet eğilimlerinin ‘az’ düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Submission Date | October 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |