Objectives: This study
was carried out with the aim of determining the stress levels of the second
year students of the nursing department taking Internal Medicine Nursing
course.
Methods: The sample of the descriptive
study consisted of 159 second year students in the nursing department of a
state university in the fall term of 2016-2017 academic year. Data were
collected using "Student Information Form" and "Nursing
Education Stress Scale". Percentage, mean, t test, Mann Whitney U and one
way analysis of variance tests were used in the evaluation of the data.
Results: The stress level of students
were above the middle general stress (65.55 ± 13.29), application stress (32.0
± 7.50) and academic stress (34.5 ± 7.00). General stress, application stress
and academic stress significantly affected by the gender; the leisure time
evaluation significantly affected general stress and application stress level
(p < .05).
Conclusion: Second-year students who take Internal Medicine Nursing course experience stress over medium level. In nursing education the stress levels of the students should be reduced and plans should be made to facilitate both academic and clinical learning.
Amaç: Bu çalışma, İç Hastalıkları
Hemşireliği dersini alan hemşirelik bölümü ikinci sınıf öğrencilerinin stres
düzeylerinin belirlenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki
araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde bir devlet
üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 159 ikinci sınıf öğrencisi
oluşturmuştur. Veriler, “Öğrenci Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Eğitimi Stres
Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik,
ortalama, t testi, Mann Whitney U ve tek yönlü varyans analizi testleri
kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin genel stres (65.55 ± 13.29), uygulama stresi (32.0 ± 7.50)
ve akademik stres (34.5 ± 7.00) düzeyi
ortanın üzerindedir. Cinsiyet, genel stres,
uygulama stresi ve akademik stres düzeyini; boş zamanları değerlendirme ise
genel stres ile uygulama stres düzeyini anlamlı olarak etkilemiştir (p
< .05).
Sonuç: İç Hastalıkları Hemşireliği
dersini alan ikinci sınıf öğrencileri orta
düzeyin üzerinde stres yaşamaktadır. Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin stres
düzeylerinin azaltılarak hem akademik hem de klinik öğrenimlerini
kolaylaştıracak planlamalar yapılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2019 |
Submission Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |