Objective:
Internships enable students' to acquire
their professional skills, adapt to the profession and become familiar with
their fields. The purpose of this study is to examine the views of first and
emergency students on summer internship and to develop new proposals to improve
the quality of summer internship in line with the results.
Method: This descriptive study was carried out in September
2018 with a total of 100 students who completed the first and the first summer
internship at the Kelkit Health Services Vocational School in Gümüşhane
University. The data of the study were collected with "Survey Form". Number, percentage, mean and standard deviation were
used to evaluate the data.
Results: The
students participating in the study, %58 was man and the mean age was 19.03 ±
1.64. Fifty-eight percent of students (58%) of the students had their summer
internship at the hospital emergency department. It was determined that the
students considered necessary the summer internship (99%) and found the 30-day
internship period appropriate (55%). The students stated that the summer
internship should be in the summer period of the first year and in-year (56%), the internship will gain
experience (98%), were are satisfied with the internship (92%), that the
employees of the institution show interest to them to gain professional
experience (92%), had the opportunity to practice (13.1%), only important cases
should be written in the internship file (34.1%) and that the internship should
be done within the year (18.6%) in order to make the internship more effective.
Conclusion:
The majority of students are satisfied with their
summer internship. Effective planning should be made in order for the students
to benefit from the summer practice. In line with the opinions and suggestions
of the students, it was decided that the "Vocational Practice-I ”and
" Vocational Practice-II” courses located in the first and emergency aid
programs are to be held in the hospital as an internship within the scope of
full-time practice training two days a week
Amaç:
Stajlar,
öğrencilerin mesleki becerilerini kazanmalarını, mesleğe adapte olmalarını ve
alanlarını yakından tanımalarını sağlar. Bu
araştırmanın amacı, ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin yaz stajı
hakkındaki görüşlerinin incelenmesi ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda yaz
stajının kalitesini artırmaya yönelik yeni önerilerin geliştirilmesidir.
Yöntem:
Tanımlayıcı tipteki bu çalışma, Eylül 2018 tarihinde Gümüşhane
Üniversitesi Kelkit Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda İlk ve Acil Yardım
Programı birinci sınıfını bitirmiş ve yaz stajını tamamlamış 100 öğrenci ile gerçekleştirildi.
Araştırmanın verileri “Anket
Formu” ile toplandı. Verilerin
değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma kullanıldı.
Bulgular:
Araştırmaya katılan öğrencilerin %58’i erkek ve yaş ortalaması
19.03±1.64’dür. Öğrencilerin %58’i yaz stajını
hastane acil servisinde yapmıştır. Öğrencilerin yaz stajını gerekli gördükleri
(%99) ve 30 günlük staj
süresini uygun bulduğu (%55) belirlendi. Öğrenciler, yaz stajının yıl içi ve birinci sınıfın yaz döneminde olması gerektiğini
(%56), stajın kendilerine
tecrübe kazandıracağını (%98), stajdan memnun olduklarını (%92), mesleki
tecrübe kazanmaları için kurum çalışanlarının kendilerine ilgi gösterdiklerini
(%92), pratik yapma fırsatı bulduklarını (%13.1),
staj dosyasına sadece önemli vakaların yazılması gerektiğini (%34.1) ve stajı
daha etkin hale getirmek için stajın yıl içinde yapılması gerektiğini (%18.6)
ifade etmişlerdir.
Sonuç:
Öğrencilerin
büyük bir çoğunluğu yaz stajından memnundur. Öğrencilerin yaz stajından
istendik düzeyde yararlanabilmesi için etkili planlamalar yapılmalıdır.
Öğrencilerin görüş ve önerileri doğrultusunda, ilk ve acil yardım programı
müfredatında bulunan “Mesleki Uygulama-I” ve “Mesleki Uygulama-II” derslerinin
haftanın iki günü tam zamanlı uygulama eğitimi kapsamında hastanede staj olarak
yapılmasına karar verildi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2019 |
Submission Date | February 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |