Objective: This
study was carried out in order to determine the opinions of nursing students related
to home visits made within the context of public health nursing course.
Methods: This
descriptive study was carried out on the senior students of one University
Health Sciences Faculty Nursing Department between 30 May-15 June 2017. The
universe of the research was composed of senior students (N = 109) of Health
Sciences Faculty Nursing Department. Totally 109 students who accepted to
participate were included in the study. The data were collected by the
researchers in the direction of the literature with the "Questionnaire
Form" which determined the opinions of the students about their socio-demographic
characteristics and home visit. In terms of ethics, oral approval was obtained
from students who participated in written permission and research and who were
from the Faculty of Health Sciences. The data were evaluated using the
descriptive statistics in the SPSS 20.0 package program.
Results: Almost
all of the nursing students in the study (92.7%) stated that visiting home
contributes to their professional development. More than half of the nursing
students (64.2%) stated that home visit contributed to the family. While 63.3%
of the nursing students had a home visit, 37.6% had problems in any of the home
visit stages, 45.9% had care during the home visit and 34.9% had problems in
health education during the home visit. However, 70.6% of nursing students felt
it was useful when visiting home.
Conclusion: In
the research, most of the nursing students think that home visit contributes to
their professional development and families. However, nursing students stated
that they had some problems while making home visits, applying home visit
stages and doing care and health education during home visits. In line with
these results; For the professional development of nursing students, it is
recommended that home visits should be made within the scope of public health
nursing course and supported by the instructors regarding the problems
experienced by nursing students during the home visit.
Amaç: Bu çalışma halk
sağlığı hemşireliği dersi kapsamında yapılan ev ziyaretleri ile ilişkili
hemşirelik öğrencilerinin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma
tanımlayıcı olarak 30 Mayıs-15 Haziran 2017 tarihleri arasında Bir
Üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü son sınıf
öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik Bölümü son sınıf öğrencileri (N=109), örneklemi ise
araştırmaya katılmayı kabul eden 109 öğrenci oluşturmuştur. Veriler
araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan, öğrencilerin
sosyo-demografik özellikleri ile ev ziyaretine ilişkin görüşlerini belirleyen
“Anket Formu” ile toplanmıştır. Etik açıdan Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dekanlığından yazılı izin ve araştırmaya katılan öğrencilerden sözel onam
alınmıştır. Veriler SPSS 20.0 paket programında tanımlayıcı istatistikler kullanılarak
değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırma
kapsamındaki hemşirelik öğrencilerinin çoğu (%92.7) ev
ziyareti yapmanın mesleki gelişimine katkı sağladığını belirtmiştir. Hemşirelik
öğrencilerinin yarıdan fazlası (%64.2) ev ziyaretinin
aileye katkı sağladığını ifade etmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin %63.3’ü ev ziyaretine çıkarken, %37.6’sı ev ziyareti
aşamalarının herhangi birisinde, %45.9’u ev ziyaretinde bakım verirken
ve %34.9’u ev ziyaretinde sağlık eğitimi
yaparken sorun yaşadığını belirtmiştir. Bununla birlikte hemşirelik
öğrencilerinin %70.6’sı ise ev ziyareti
yaparken işe yaradığını hissetmiştir.
Sonuç: Araştırmada hemşirelik
öğrencilerinin çoğu ev
ziyaretinin mesleki gelişimlerine ve ailelere katkı sağladığını düşünmektedir.
Bununla birlikte öğrenci hemşireler ev ziyareti yaparken, ev ziyareti
aşamalarını uygularken, ev ziyaretinde bakım ve sağlık eğitimi yaparken bazı sorunlar
yaşadıklarını belirtmişlerdir. Bu sonuçlar
doğrultusunda; hemşirelik öğrencilerinin mesleki
gelişimi için halk sağlığı hemşireliği dersi kapsamında ev ziyareti yapılması
gerektiği ve hemşirelik öğrencilerinin ev
ziyaretinde yaşadığı sorunlara yönelik öğretim elemanları tarafından
desteklenmesi önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |