ABSTRACT
Objective: This study was conducted to examine nursing diagnoses determined by nursing interns for sample case given about a pediatric patient with suspected COVID-19.
Methods: This study was descriptive. Students enrolled in Pediatric Nursing Internship Practice course, attending the nursing department of a university, were included in the study. Sample selection was not made in the study, and a total of 446 nursing diagnoses determined by 80 students enrolled in the course were examined. The nursing diagnoses determined by the students were evaluated by the researchers in terms of whether they were in NANDA nursing diagnoses classification system, and diagnostic structure and diagnoses were appropriate for COVID-19 suspected pediatric patient.
Results: In the study, each student identified an average of 5.57±1.67 diagnoses. It was found that 76.90% of the diagnoses determined by the students were included in NANDA classification system, 35.20% indicated the related factor, and 13.41% indicated a descriptive feature. When the nursing diagnoses determined by the students were examined, it was observed that the majority of them had hyperthermia (14.87%), ineffective respiratory patterns (14.58%), infection risk (7.87%), gas exchange disruption (6.71%), and anxiety (6.41%), respectively.
Conclusion: In this study, it was observed that most of nursing diagnoses determined by the students were suitable for the care of the pediatric patient suspected of COVID-19. However, although most of the diagnoses are included in NANDA classification system, when the nursing diagnosis structures are examined, most of them do not have related factors and descriptive features.
Amaç: Bu araştırma hemşirelik intörn öğrencilerinin COVID-19 şüphesi olan çocuk hasta ile ilgili verilen örnek vakada belirledikleri hemşirelik tanılarının incelenmesi amacıyla yürütülmüştür.
Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı türdedir. Araştırmaya bir üniversitenin hemşirelik bölümüne devam eden ve Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği İntörn Uygulama dersine kayıtlı öğrenciler alınmıştır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş, derse kayıtlı 80 öğrencinin belirlediği toplam 446 adet hemşirelik tanısı incelenmiştir. Öğrencilerin belirledikleri hemşirelik tanıları araştırmacılar tarafından NANDA (North American Nursing Diagnosis Association) hemşirelik tanıları sınıflandırma sisteminde bulunup bulunmaması, tanı yapısının ve belirlenen tanılarının COVID-19 şüpheli çocuk hasta için uygunluğu açısından değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırmada her bir öğrenci ortalama 5.57±1.67 adet tanı belirlemiştir. Öğrencilerin belirledikleri tanıların; %76.90’ının NANDA sınıflandırma sisteminde yer aldığı, %35.20’sinde ilişkili faktör belirtildiği ve %13.41’inde tanımlayıcı özellik belirtildiği bulunmuştur. Öğrencilerin belirlediği hemşirelik tanıları incelendiğinde çoğunluğunun sırasıyla hipertermi (%14.87), etkisiz solunum örüntüleri (%14.58), enfeksiyon riski (%7.87), gaz değişiminde bozulma (%6.71) ve anksiyete (%6.41) olduğu görülmüştür.
Sonuç: Bu araştırmada öğrencilerin belirledikleri hemşirelik tanılarının çoğunluğunun COVID-19 şüpheli çocuğun bakımına uygun olduğu görülmüştür. Ancak tanıların çoğunluğu NANDA sınıflandırma sisteminde yer alsa da hemşirelik tanı yapıları incelendiğinde çoğunluğunda ilişkili faktör ve tanımlayıcı özellik bulunmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Submission Date | March 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 3 |