Objective: This study aims to determine the nursing students knowledge levels, attitudes and related factors about infertility.
Methods: The research sample consisted of 550 nursing students studying at a state university in the south of Turkey between December 2019 -March 2020. The Introductory Information Form of the students, "Infertility Knowledge Test" and "Attitude Scale Towards Infertility" were collected in connection with the research. The obtained data were evaluated using percentage values, Student's t-test, Tukey and ANOVA tests.
Results: The mean age of the students was 21.15±1.99. It was determined that 28.4% of the students were educated in the third grade, 58.4% were women and 67.8% were born in the Southern Anatolia Region. In the study, it was determined that the total mean scores of the Infertility Knowledge Test of the nursing students were "19.23±6.48"(min=0- max=31), and the total mean score of the Attitude Scale towards Infertility was 46.00±7.5 (min=16- max=60), The difference between the mean scores of the Infertility Knowledge Test was found to be statistically significant according to the class of the students, their region of birth, being an infertile individual in the family and having children in the future (p<0.05). A statistically significant difference was found between the students' grades of education and gender, the region they were born, the place of residence, and the mean scores of the Attitudes Towards Infertility Scale (p<0.05).
Conclusion: In conclusion, it was confirmed that the nursing students have good knowledge about infertility and their attitudes towards infertility are positive.
yok
yok
The authors would like to thank all the students.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin infertiliteye ilişkin bilgi düzeylerinin, tutumlarının ve ilişkili faktörlerin belirlenmesidir
Yöntem: Araştırma örneklemini, Aralık 2019-Mart 2020 tarihleri arasında Türkiye’nin güneyinde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 550 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Araştırmanın verileri, öğrencilerinin kişisel özelliklerini tespit etmeye yönelik Tanıtıcı Bilgi Formu, "İnfertilite Bilgi Testi" ve "İnfertiliteye Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılarak toplandı. Elde edilen veriler yüzde değerler, Student’s t-test, Tukey and ANOVA test kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Araştırmada hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalamaları 21.15±1.99'dur. Öğrencilerin %28.4’ünün üçüncü sınıfta öğrenim gördüğü, %58.4’ünün kadın olduğu ve %67.8’inin Güneydoğu Anadolu Bölgesinde doğduğu belirlendi. Araştırmada hemşirelik öğrencilerinin İnfertilite Bilgi Testi toplam puan ortalamalarının “19.23±6.48”(min=0- max=31), İnfertiliteye Yönelik Tutum Ölçeği toplam puan ortalamalarının “46.00±7.59”(min=16-max=60) olduğu saptandı. Öğrencilerinin sınıfları, doğdukları bölgeler, ailede infertil birey olma ve gelecekte çocuk sahibi olma durumlarına göre İnfertilite Bilgi Testi puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0.05). Öğrencilerinin öğrenim gördükleri sınıfları ve cinsiyetleri, doğdukları bölge, yaşanılan yer ile İnfertiliteye Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0.05).
Sonuç: Araştırmada, hemşirelik öğrencilerinin infertilite ile ilgili bilgi düzeyinin iyi olduğu ve infertiliteye yönelik tutumlarının olumlu olduğu belirlendi.
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | December 26, 2021 |
Submission Date | April 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 3 |