Objective: This study was conducted to determine the relationship between the sources of stress experienced by nursing students and the social support they perceived.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted between May 6 and June 24, 2019 in the Faculty of Health Sciences of two universities in the Eastern Anatolia and Central Anatolia Regions. The universe of the research consisted of all nursing students (N=1117) studying in the spring semester of 2018-2019 academic year. The study was carried out with a total of 860 (76.9%) students who agreed to attend. Data was collected using “The Student Personal Information Form” (SPIF), “The Stressors In Students Scale” (SIS) and “The Multidimensional Scale of Perceived Social Support” (MSPSS). The Mann-Whitney U, Kruskal Wallis-H test and Spearman correlation were used for data analysis.
Results: While the SIS total score mean of the students was 33.58±7.60, the MSPSS total score mean was found to be 60.68±14.02. It was determined that among the nursing students, those with good family income and those who receive support from their family in the face of problems had a significantly lower mean score on SIS, and a mean score on MSPSS significantly higher (p<0.05). It was determined that the mean score of SIS was significantly higher for those who defined their personality structure as nervous, and MSPSS for those who defined it as self-confident (p<0.05). No relationship was found between the SIS and MSPSS scores of the students (p=0.912, r=-0.004).
Conclusion: In this study, it was determined that both the sources of stress and the perceived social support of nursing students were above the mean. No relationship was found between the sources of stress and the perceived social support of nursing students.
Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin yaşadığı stres kaynakları ile algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu çalışma, 6 Mayıs-24 Haziran 2019 tarihleri arasında İç Anadolu ve Doğu Anadolu Bölgesi’nde bulunan iki üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 öğretim yılı bahar döneminde okuyan tüm hemşirelik öğrencileri (N=1117) oluşturmuştur. Çalışma, katılmayı kabul eden toplam 860 (%76.9) öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, “Öğrenci Kişisel Bilgi Formu” (ÖKBF), “Öğrenci Stresör Ölçeği” (ÖSÖ) ve “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği” (ÇBASDÖ) kullanılarak edinilmiştir. Verilerin analizinde Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis-H testi ve Spearman korelasyon uygulanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin ÖSÖ toplam puan ortalaması 33.58±7.60 iken, ÇBASDÖ toplam puan ortalaması 60.68±14.02 olarak bulunmuştur. Hemşirelik öğrencilerinden ailesinin gelir durumu iyi olanlarda ve sorunlar karşısında ailesinden destek alanlarda ÖSÖ puan ortalaması anlamlı derecede daha düşük, ÇBASDÖ puan ortalaması ise anlamlı derecede daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Kişilik yapısını sinirli/agresif olarak tanımlayanlarda ÖSÖ, özgüvenli olarak tanımlayanlarda ÇBASDÖ puan ortalamasının anlamlı derecede daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin ÖSÖ ve ÇBASDÖ puanları arasında ilişki bulunmamıştır (p=0.912, r=-0.004).
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin hem stres kaynaklarının hem de algıladıkları sosyal desteğin ortalamanın üzerinde olduğu saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin yaşadığı stres kaynakları ile algıladıkları sosyal destek arasında ilişki saptanmamıştır.
yoktur
Çalışmaya katılan öğrenci hemşirelere teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2023 |
Publication Date | October 15, 2023 |
Submission Date | May 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 3 |