Amaç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin psikolojik yardım almada kendini damgalama durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma “tanımlayıcı-kesitsel araştırma” olarak planlanmıştır. Çalışma bir devlet üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde 15 Mayıs 2022- 30 Haziran 2022 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmada 242 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Psikolojik Yardım Aramada Kendini Damgalama Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS programı ile tanımlayıcı istatistikler ve ileri istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin PYAKDÖ puan ortalaması 30.05±4.28 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin psikolojik yardım arama durumuna, psikolojik yardım alma gereksinimine ve ruhsal hastalık durumuna göre PYAKDÖ puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Daha önce psikolojik yardım alan, psikolojik yardım gereksinimi olan ve ruhsal hastalığı olan öğrencilerin PYAKDÖ puan ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Üniversite öğrencilerinin psikolojik sorunlarının patolojik boyuta ulaşmadan önce destelenmesinin önemli olduğu görülmektedir. Bu anlamda çeşitli kurumlarla iş birliği halinde projelerin yapılması, akademik birimlerde psikososyal danışmanlık birimlerinin kurulması, üniversiteye yeni başlayan birinci sınıf öğrencilerin ruhsal taramalarının yapılarak gerekli durumlarda danışmanlık müdahalelerinin uygulanması ve psikolojik yardım aramada farklı değişkenlerin etkisinin incelendiği nicel ve nitel çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Objective: In this study, it was aimed to determine the self-stigmatization of nursing students in receiving psychological help.
Method: This study was planned as “descriptive-cross-sectional research”. The study was conducted at a state university, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, between May 15, 2022 and June 30, 2022. In the study, 242 students formed the sample of the research. “Personal Information Form” and “Self-Stigma in Seeking Psychological Help Scale” were data collection tools. The data were analyzed using descriptive and advanced statistics with the SPSS program.
Results: The students' mean PFAQ score was found to be 30.05±4.28. A significant correlation was found between the mean scores of PFAQSS according to the students' psychological help-seeking status, their need for psychological help and their mental illness status. It was determined that the mean scores of the students who received psychological help, needed psychological help, and had a mental illness were higher.
Conclusion: It is seen that it is important to support the psychological problems of university students before they reach the pathological dimension. In this sense, it is recommended to carry out projects in cooperation with various institutions, to establish psychosocial counseling units in academic units, to conduct psychological screening of first-year university students and to apply counseling interventions when necessary, and to conduct quantitative and qualitative studies examining the effects of different variables on seeking psychological help.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | June 4, 2024 |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | June 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |