Objectives: To examine the relationship between technology addiction, life satisfaction and psychological flexibility levels in nursing students.
Method: The descriptive/cross-sectional study was conducted between 20.12.2022 and 20.02.2023 with 449 students in the nursing department of a university in the west of Turkey. Data was collected based on self-reporting with a personal information form, the Technology Addiction Scale, the Life Satisfaction Scale, and the Psychological Resilience Scale forms.
Results: According to the total mean score of the Technology Addiction Scale, 41.6% of the students participating in the study were calculated as moderately addicted, 36.1% as lowly addicted, 20% as highly addicted, 1.6% as fully addicted and 0.7% as not addicted. There is a negative, very weak relationship between instant messaging and the Life Satisfaction Scale, which are sub-dimensions of the Technology Addiction Scale (r=-0.144; p=0.002), and a positive, very weak relationship between online gaming and the Life Satisfaction Scale (r=0.136; p=0.004) was determined. A positive, weak relationship (r=0.171; p=0.000) was found between the mean scores of the Technology Addiction Scale and the Psychological Flexibility Scale.
Conclusion: The majority of students had a moderate level of technology addiction. Online gaming increases life satisfaction. It is recommended that training be planned to prevent technology addiction caused by technology, which has become a part of our lives as our students continue their education with the distance education model during disasters such as the COVID-19 pandemic and earthquake.
Amaç: Hemşirelik öğrencilerinde teknoloji bağımlılığı ile yaşam doyumu ve psikolojik esneklik arasındaki ilişkiyi incelemek.
Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı tipteki araştırma, 20.12.2022-20.02.2023 tarihleri arasında Türkiye’nin batısındaki bir üniversitede 449 öğrenciyle yapılmıştır. Verilerin toplanması, kişisel bilgi formu, Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği, Yaşam Doyum Ölçeği ve Psikolojik Esneklik Ölçeği formları ile sağlanmıştır.
Bulgular: Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalamasına göre çalışmaya katılan öğrencilerin %41.6’sı orta düzeyde bağımlı, %36.1’i düşük düzeyde bağımlı, %20’si oldukça bağımlı, %1.6’sı tam bağımlı ve %0.7’si bağımlı değil olarak hesaplanmıştır. Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği alt boyutlarından anlık mesajlaşma ile Yaşam Doyum Ölçeği arasında negatif, çok zayıf bir ilişki (r=-0.144; p=0.002) ve çevrimiçi oyun oynama ile Yaşam Doyum Ölçeği arasında pozitif, çok zayıf bir ilişki (r=0.136; p=0.004) saptanmıştır. Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği ve Psikolojik Esneklik Ölçeği puan ortalamaları arasında pozitif, zayıf bir ilişki (r=0.171; p=0.000) bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin büyük çoğunluğunda orta düzeyde teknoloji bağımlılığı olduğu bulunmuştur. Çevrimiçi oyun oynama yaşam doyumunu artırmaktadır. Covid-19 pandemisi ve deprem gibi felaketlerle birlikte öğrencilerimizin uzaktan eğitim modeli ile öğrenimlerine devam etmesi ile yaşamımızın bir parçası haline dönüşen teknolojinin yol açtığı teknoloji bağımlılığını önlemeye yönelik eğitimlerin planlanması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | March 27, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | September 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |