Kurumsallaşma aile şirketlerinin kuşaktan kuşağa geçişin sağlanması için kullanılan yöntemdir. Kurumsallaşma iki yol takip edilir: İçsel ve dışsal. İçsel yöntemde yazılı kurallar aile anayasası ile gerçekleşmektedir. Dışsal yöntemde yazılı kurallar dışardan aktarılmaktadır. Dışardan bağımsız üye, dışardan denetlenme, halka arz, kurumsal yatırımcı almak dışsal yöntemlerden bazılarıdır. Örnek uygulamada, kurumsal yatırım firmalarının yönetime girmesiyle AFM ve Mars sinemalarında baş döndürücü gelişme kronolojik olarak aktarıldı. AFM’ye 2000 yılında A.B.D. menşeli büyük sigorta firması AIG ortak oldu ve şirketi kurumsallaştırıldı. MARS’ta ise, Türkiye’nin en büyük bankalarından yer alan İş Bankası iştiraki İş Girişim Sermaye Ortaklığı aynı rolü üstlendi. Kurucu aileler ekonomik değerin ortaya çıkmasıyla beraber peyder pey hisselerini sattılar. Aile şirketlerinde kurumsallaşmada esas amaç profesyonellere bırakma ve yazılı kurallar esaslı olması değildir. Kurumsallaşmadan amaç önce ekonomik değeri ortaya çıkarmaktır. Potansiyelini yitiren ekonomik değeri ortadan kaybolan şirketlerin kuşaktan kuşağa taşınması sadece bir yüktür. Aile şirketi değil ekonomik değeri bir sonraki kuşağa taşımalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems Organisation and Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 4, 2023 |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 1 |