Yüksek öğretimde eğiticilerin eğitimine ilişkin çalışmalar son yirmi yılda daha çok önem verilen konu başlıklarından bir tanesi olmuştur. Eğitici eğitimlerin etkisine yönelik kanıtlar hala yeterli olmamakla birlikte eğiticilerin mesleki gelişimine katkı sunduğuna dair kanıtlar artmaktadır. Bu çalışma Akdeniz Üniversitesinde uygulanan tüm öğretim üyelerine açık eğitici eğitimi programının bağlam- girdi- süreç ve ürün değerlendirme modeli ile değerlendirilmesini içermektedir. Yapılan değerlendirmeler ile programda değişikliğe gidilerek kredili yarım dönem süren, esnek ve öğretim üyesinin zamanı etkin kullanacağı bir program tasarlanmıştır. Hazırlanan program üç modülden oluşmaktadır. Programın sonunda alınana geribildirimlerde eğitmenler programa ilişkin genel değerlendirmelerinin iyi olduğunu bildirmiştir. Ön test ve son test sonuçlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğretim üyesinin ihtiyaçlarına yönelik olarak programın geliştirilmesi devam etmektedir.
-
-
--
-
Research on the training of trainers’ higher education have been one of the topics that have become more important in the last twenty years. Although the evidence for the impact of trainers is still insufficient, there is increasing evidence that trainers contribute to their professional development. This study includes the evaluation of the trainer training program open to all faculty members at Akdeniz University with the context-input-process and product (CIPP) evaluation model. With the evaluations made, the program was changed and a long-programs, flexible program in which the faculty member would use the time effectively was designed. The prepared program consists of three modules. In the feedback received at the end of the program, Faculty members reported that their overall evaluation of the program was very good. A statistically significant difference was found in the pre-test and post-test results. the program continues to be developed in line with the needs of the faculty member.
--
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems Organisation and Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | -- |
Early Pub Date | October 24, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 2 |