Oral reading is the way of reading which the content can be heard by both reader and the people around.In oral reading, all voice organs for speaking and hearing are used together. During oral reading, the reader must pronounce the words and the voices correctly, must have the correct tone and emphasis and read at the appropriate speed and punctuation. Besides, the syllable and the word should not be repeated or added while reading. This research intends to identify the mistakes and difficulties of the primary school students’ during oral reading. For data collection, a form was set to identify oral reading mistakes of primary school students was used. The study was conducted with 116 primary school teachers in 2016-2017 academic year. Each teacher participating in the study was given a form and these forms were collected at the end of the three-week classroom observation. There are totally 3083 students in the classes of the teachers participating in the research. Teachers stated that 383 (12.42%) of these students had problems with oral reading. According to teacher observations, the most common problems of reading are; reading by syllabic reading, adding syllables, reading by line or line by finger, incorrect reading, and making unnecessary body movements. It is considered that the results of the research are important to determine the reading problems and design an intervention method of such problems.
Sesli okuma, işitme ve konuşma için gerekli olan ses organlarının birlikte kullanıldığı, metindeki içeriğin okuyanın kendisi ve çevresi tarafından duyulabildiği okuma biçimidir. Sesli okuma sırasında okuyucu, kelimeleri doğru telaffuz etmeli, sesleri doğru çıkarmalı, tonlama ve vurgulamayı doğru yapmalı, uygun hızda ve noktalama işaretlerine uygun biçimde okumalıdır. Ayrıca okurken hece ve kelime tekrarı ya da ekleme yapmamalıdır. Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin sınıf içinde sesli okuma esnasında yaptıkları hataların ve yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesidir. Araştırmada mevcut durumu belirlemek ve incelemek amacıyla betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak için araştırmacılar tarafından geliştirilen "İlkokul Öğrencileri İçin Sesli Okuma Hataları Belirleme Formu" kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılında 116 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcı her öğretmene bir form verilmiş, üç haftalık sınıf gözlemi sonunda formlar toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin sınıflarında toplam 3083 öğrenci vardır. Öğretmenler bu öğrencilerin 383’ünün (%12.42) sesli okumada sorun yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmen gözlemlerine göre öğrencilerin en çok sorun yaşadıkları sesli okuma hataları; ses-harf atlayarak okuma, hece atlayarak okuma, hece ekleyerek okuma, okuma sırasında kalem veya parmakla satır takibi yapma, okuduğu kelimeyi doğru telaffuz edememe ve gereksiz vücut hareketleri yapmadır. Okullarda öğrencilerin sesli okuma ile ilgili yaşadıkları bu tür sorunların tespiti ve müdahale programlarının tasarlanmasında araştırma sonuçlarının önemli bir veri oluşturduğu düşünülmektedir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | June 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |