Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçe öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirmeye ilişkin öz yeterlilikleri

Year 2018, Volume: 6 Issue: 1, 32 - 43, 30.06.2018

Abstract

Bu araştırmanın
amacı Türkçe öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmeye ilişkin öz
yeterlilikleri ortaya koymaktır. Bu bağlamda; öğretmen adaylarının
cinsiyetlerine, kendilerini akademik olarak yeterli görme düzeylerine göre öz
yeterliklerinin anlamlı bir değişiklik gösterip göstermediğine bakılmıştır.
Araştırma kapsamında ayrıca Türkçe öğretmen adaylarının genel akademik not
ortalaması ile ölçme ve değerlendirmeye yönelik öz yeterlikleri arasındaki
ilişkiler incelenmiştir. Bu doğrultuda çalışma, genel tarama modellerinden
ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, 2016-2017
eğitim-öğretim döneminde Gazi Üniversitesi Türkçe öğretmenliği eğitimine devam
eden dördüncü sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır.
Verilerin çözümlenme sürecinde, öğretmen adaylarının cevapları SPSS 23.0
programına aktarılmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkçe öğretmen adaylarının
ölçme ve değerlendirmeye yönelik bilgi, beceri ve genel olarak öz
yeterliklerinin yüksek olduğu görülmüştür. Cinsiyet bazında, öğretmen
adaylarının ölçme ve değerlendirmede bilgi ve beceriye yönelik öz
yeterliklerinin benzerlik gösterdiği belirlenmiştir. Akademik yeterlik algısı
yüksek olan öğretmen adaylarının, düşük-orta düzeyde olanlardan ölçme ve
değerlendirme bilgisine yönelik öz yeterliklerinin daha yüksek düzeyde olduğu
tespit edilmiştir. Aynı şekilde akademik yeterlik algısı yüksek öğretmen
adaylarının beceriye yönelik öz yeterliklerinin de, akademik algısı düşük
olanlardan anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğretmen
adaylarının ölçme ve değerlendirme öz yeterlikleri ile akademik başarı not
ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Türkçe
öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmeye yönelik bilgileri ve becerilerine
yönelik öz yeterlikleri arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu
belirlenmiştir.

References

  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.
  • Büyüköztürk Ş, Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş VE Demirel, F. (2014). Bilimsel araştıma yöntemleri, PegemA Akademi, Ankara
  • Fraenkel JR, Wallen N.E (1990). How to design and evaluater research in education.New York: Mcgraw- Hill International Edition
  • K., N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler . 18. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınç, M. (2011). Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 4, 81-93.
  • MEB (2002). Öğretmen yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara: MEB Yayınları.
  • Takıl, N.B. (2015). Çağrışım ve Türkçe eğitimi. Türkiye Alim Kitapları. Almanya.
  • Tekin, H. (1991). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı yayınevi. Ankara: 17. Baskı.
Year 2018, Volume: 6 Issue: 1, 32 - 43, 30.06.2018

Abstract

References

  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.
  • Büyüköztürk Ş, Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş VE Demirel, F. (2014). Bilimsel araştıma yöntemleri, PegemA Akademi, Ankara
  • Fraenkel JR, Wallen N.E (1990). How to design and evaluater research in education.New York: Mcgraw- Hill International Edition
  • K., N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler . 18. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınç, M. (2011). Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 4, 81-93.
  • MEB (2002). Öğretmen yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara: MEB Yayınları.
  • Takıl, N.B. (2015). Çağrışım ve Türkçe eğitimi. Türkiye Alim Kitapları. Almanya.
  • Tekin, H. (1991). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı yayınevi. Ankara: 17. Baskı.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Nazife Burcu Takıl

Publication Date June 30, 2018
Submission Date May 3, 2018
Acceptance Date June 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Takıl, N. B. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirmeye ilişkin öz yeterlilikleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 6(1), 32-43.


Creative Commons Lisansı
Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları / Research in Reading & Writing Instruction Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.