This present study seeks to offer a multi-way analysis of illustrated children’s books to reveal how they address bullying. It uses a single-case embedded design, one of the qualitative research patterns. The researchers reviewed 18 illustrated children’s books filled with bullying behaviours through purposive sampling through the checklist they developed. The study reveals that verbal bullying is the most common form of bullying in the books analysed, followed by indirect bullying. The analysis of the books by the characteristics of the bullies points out that they mostly lack empathy and are self-confident; the bullied ones are mostly worried and physically weak/helpless. Also, most of the witnesses of bullying say nothing and are a party to bullying behaviours. In conclusion, the findings of this study underline that illustrated children’s books are instrumental in creating awareness on bullying among children from an early age.
Mevcut araştırmayla resimli çocuk kitaplarında, okul zorbalığına yer verilme durumunun çok yönlü olarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden iç içe geçmiş tek durum çalışması deseninde yürütülmüştür. Bu doğrultuda araştırmada amaçlı örnekleme ile belirlenen 18 resimli çocuk kitabı, araştırmacılar tarafından geliştirilen kontrol listesi ile incelenmiştir. İncelenen eserlerde, zorbalık türlerinden en sıklıkla sözel zorbalığın işlendiği, bunu ikinci sırada dolaylı zorbalığın izlediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları zorbalık eylemlerinde bulunan bireylerin özelliklerinin en sıklıkla empati kuramama ve kendine güvenme olduğu, zorbalığa maruz kalan bireylerin özelliklerinin en sıklıkla endişeli ve fiziksel olarak zayıf/güçsüz olduğunu ortaya koymaktadır. Bununla birlikte zorbalık eylemlerine tanık olan seyircilerin ise en fazla alkış tutmayı ve sessiz kalmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Sonuç olarak, araştırma kapsamında elde edilen bulgular, küçük yaşlardan itibaren çocuklarda, zorbalık eylemlerine yönelik farkındalık oluşturulmak için resimli çocuk kitaplarından yararlanılabileceğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | May 24, 2020 |
Acceptance Date | September 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |