Research Article
BibTex RIS Cite

Multi-way analysis of illustrated children’s books for bullying

Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 108 - 123, 31.12.2020
https://doi.org/10.35233/oyea.742178

Abstract

This present study seeks to offer a multi-way analysis of illustrated children’s books to reveal how they address bullying. It uses a single-case embedded design, one of the qualitative research patterns. The researchers reviewed 18 illustrated children’s books filled with bullying behaviours through purposive sampling through the checklist they developed. The study reveals that verbal bullying is the most common form of bullying in the books analysed, followed by indirect bullying. The analysis of the books by the characteristics of the bullies points out that they mostly lack empathy and are self-confident; the bullied ones are mostly worried and physically weak/helpless. Also, most of the witnesses of bullying say nothing and are a party to bullying behaviours. In conclusion, the findings of this study underline that illustrated children’s books are instrumental in creating awareness on bullying among children from an early age. 

References

  • Akyol, A. K., ve Bilbay, A. (2018). Ergenlerin akran zorbalığı yapmaları, zorbalığa maruz kalmaları ve empatik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi/ examination of the correlation between peer bullying, exposed to bullying, and emphatic tendencies of adolescent. Journal of History Culture and Art Research, 7(2), 667-675
  • Bedford, A. W., Şirin, M. R., ve Kaya, M. (2018). April Whatley Bedford:“Çocuk Edebiyatı İlkokul Eğitim Programının Temelini Oluşturmalıdır”. Çocuk ve medeniyet dergisi, 3(6).
  • Bilgin, A. (2008). Okullarda şiddeti önlemede bir yöntem: Çatışma çözme. Ezgi.
  • Çalık, T., Özbay, Y., Özer, A., Kurt, T., & Kandemir, M. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin zorbalık statülerinin okul iklimi, prososyal davranışlar, temel ihtiyaçlar ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 60(60), 555 576.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını, yazın eğitimine atılan ilk adım. İzmir: Tudem yayınları.
  • Ditch The Label (2017). The Annual Bullying Survey 2017. www.ditchthelabel.org/research papers/the-annual-bullyingsurvey- 2017/
  • Ditch The Label (2018). The Annual Bullying Survey 2018. www.ditchthelabel.org/research papers/the-annual-bullyingsurvey- 2018/
  • Ditch The Label (2019). The Annual Bullying Survey 2019. www.ditchthelabel.org/research-papers/the-annual-bullyingsurvey- 2019/
  • Elliott, M. (Eds.). (2002). Bulling: a practical guide to coping for schools. London: Pearson educatıon.
  • Fox, R. (2002). the Jewish Magazine. http://www.jewishmag.com/59mag/einstein/einstein.htm.
  • Frost, L. (2002). Chapter 4: A primary school approach. Bullying-A practical guide to coping for schools, 40-49.
  • Gerbaka. B., Boumitri. F., ve Haber. C. (2016). Chapter II. Legislation and public policies: The role of pediatricians in bullying prevention and in addressing emergent and increasing forms of violence against children. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace, 57-65.
  • Gönen, M., ve Veziroğlu, M. (2015). Çocuk Edebiyatının Genel Özellikleri. Çocuk Edebiyatı. Eğiten Kitap. 3. Baskı
  • Harris, S., ve Petrie, G. F. (2003). Bullying: The bullies, the victims, the bystanders. Scarecrow Press.
  • Jan, A., ve Husain, S. (2015). Bullying in Elementary Schools: Its Causes and Effects on Students. Journal of Education and Practice, 6(19), 43-56.
  • Kapçı, E. G. (2004). İlköğretim öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma türünün ve sıklığının depresyon, kaygı ve benlik saygısıyla ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 1-13.
  • Kartal, H. ve Bilgin, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin zorbalığın nedenleri ile ilgili algıları. Gazi Üniversitesi sosyal bilimler dergisi. 2012 11(1): 25-48.
  • Kartal, H. (2008). İlköğretim okullarında zorbalık yapanlar ve zorbalığa uğrayanlar. Education Sciences, 3(4), 712-730.
  • Kartal, H. (2009). Öğretmen Adaylarının Uygulama Okullarındaki Zorbalıkla İlgili Değerlendirmeleri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 29(1).
  • Kartal, H., ve Bilgin, A. (2007). İlköğretim öğrencilerine yönelik bir zorbalık karşıtı program uygulaması: okulu zorbalıktan arındırma programı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(2), 207-227.
  • Kaya, M. (2014). Okuma Kültürü ve Çocuk Edebiyatı.
  • Kepenekçi, Y. K., & Çınkır, Ş. (2003). Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 9(2), 236-253.
  • Lukens, R. J., Smith, J. J. & Coffel, C. M. (2018). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. (Çev.: Cenk Pamay). İstanbul: Erdem. (Original work published: 2013).
  • OECD (2017), PISA 2015 Results (Volume III): Students’Well-Being, PISA, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264273856-en
  • Olweus, D. (1994). Bullying at school: basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of child psychology and psychiatry, 35(7), 1171-1190.
  • Olweus, D. (2005). Bullying in schools: Facts and intervention. In IX International Meeting on Biology and Sociology of Violence, Under the Honorary Presidency of HM Queen Sofia, Valencia, Spain (October).
  • Olweus, D., ve Limber, S. (2016). Chapter III. School Interventions: Five key components in a global strategy against bullying. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace, 67-73. https://doi.org/10.18356/27a397d3-en.
  • Olweus, D., ve Limber, S. (2016). Chapter III. School Interventions: Five key components in a global strategy against bullying. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace, 67-73. https://doi.org/10.18356/27a397d3-en.
  • Padgett, S., ve Notar, C. E. (2013). Bystanders Are the Keyto Stopping Bullying. Universal Journal of Educational Research, 1(2), 33-41.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation (No. 4). Sage.
  • Rigby, K. (1999). What harm does bullying do. In Children and Crime: Victims and Offenders Conference convened by the Australian Institute of Criminology and held is Brisbane (pp. 17-18).
  • Rigby, K. (2002). New perspectives on bullying. Jessica Kingsley Publishers.
  • Rigby, K. (2007). Bullying in schools: And what to do about it. Aust Council for Ed Research.
  • Salmivalli, C. (1999). Participant role approach to school bullying: Implications for interventions. Journal of adolescence, 22(4), 453-459.
  • Santos Pais, M. (2016). Preface. Protecting Children from Bullying and Cyberbullying. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace, V. https://doi.org/10.18356/27a397d3-en.
  • Sever, S. (2013), Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem yayınları, 7. Baskı.
  • Sharma, R. (2015). Unvansız Lider. (Çev.: Filiz Gülerkaya.) Pegasus Yayınları. (Original work published: 2010).
  • Sharp, S., ve Smith, P. K. (2003). A practicial teachers for handbook: tackling bullying in your school. This edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2003.
  • Sullivan, K., Cleary, M., ve Sullivan, G. (2005). Bullying in secondary schools: What it looks like and how to manage it. Sage.
  • Şimşek, T., ve Yakar, Y. M. (2018). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı. İn T. Şimşek (eds.), Çocuk edebiyatı (pp. 15-42). Ankara: grafiker yayınları.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(21), 30-39.
  • UNESCO, U. (2017). School violence and bullying: Global status report.
  • UNİCEF. (2018). An Everyday Lesson: End Violence in Schools. Unicef.
  • VanDamme, E. (2012). Identıfıcatıon And Preventıon Of Bullyıng In Schools (Doctoral dissertation, Northern Michigan University).
  • Wolke, D., ve Lereya, S. T. (2015). Long-term effects of bullying. Archives of disease in childhood, 100(9), 879-885.
  • Wright, M. (2018). Cyberbullying victimization through social networking sites and adjustment difficulties: The role of parental mediation. Journal of the Association for Information Systems, 19(2),1.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2016), Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ.
  • Yalçın, A. (2018). Şiddet eğitimi Tehdit ve tahdit ediyor. https://www.ebs.org.tr/makaleler/530/6/ali-yalcin/siddet-egitimi-tehdit-ve-tahdit ediyor?sayfa=6
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: seçkin.

Resimli çocuk kitaplarının zorbalık olgusu açısından çok yönlü olarak incelenmesi

Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 108 - 123, 31.12.2020
https://doi.org/10.35233/oyea.742178

Abstract

Mevcut araştırmayla resimli çocuk kitaplarında, okul zorbalığına yer verilme durumunun çok yönlü olarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden iç içe geçmiş tek durum çalışması deseninde yürütülmüştür. Bu doğrultuda araştırmada amaçlı örnekleme ile belirlenen 18 resimli çocuk kitabı, araştırmacılar tarafından geliştirilen kontrol listesi ile incelenmiştir. İncelenen eserlerde, zorbalık türlerinden en sıklıkla sözel zorbalığın işlendiği, bunu ikinci sırada dolaylı zorbalığın izlediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları zorbalık eylemlerinde bulunan bireylerin özelliklerinin en sıklıkla empati kuramama ve kendine güvenme olduğu, zorbalığa maruz kalan bireylerin özelliklerinin en sıklıkla endişeli ve fiziksel olarak zayıf/güçsüz olduğunu ortaya koymaktadır. Bununla birlikte zorbalık eylemlerine tanık olan seyircilerin ise en fazla alkış tutmayı ve sessiz kalmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Sonuç olarak, araştırma kapsamında elde edilen bulgular, küçük yaşlardan itibaren çocuklarda, zorbalık eylemlerine yönelik farkındalık oluşturulmak için resimli çocuk kitaplarından yararlanılabileceğini göstermektedir.

References

  • Akyol, A. K., ve Bilbay, A. (2018). Ergenlerin akran zorbalığı yapmaları, zorbalığa maruz kalmaları ve empatik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi/ examination of the correlation between peer bullying, exposed to bullying, and emphatic tendencies of adolescent. Journal of History Culture and Art Research, 7(2), 667-675
  • Bedford, A. W., Şirin, M. R., ve Kaya, M. (2018). April Whatley Bedford:“Çocuk Edebiyatı İlkokul Eğitim Programının Temelini Oluşturmalıdır”. Çocuk ve medeniyet dergisi, 3(6).
  • Bilgin, A. (2008). Okullarda şiddeti önlemede bir yöntem: Çatışma çözme. Ezgi.
  • Çalık, T., Özbay, Y., Özer, A., Kurt, T., & Kandemir, M. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin zorbalık statülerinin okul iklimi, prososyal davranışlar, temel ihtiyaçlar ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 60(60), 555 576.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını, yazın eğitimine atılan ilk adım. İzmir: Tudem yayınları.
  • Ditch The Label (2017). The Annual Bullying Survey 2017. www.ditchthelabel.org/research papers/the-annual-bullyingsurvey- 2017/
  • Ditch The Label (2018). The Annual Bullying Survey 2018. www.ditchthelabel.org/research papers/the-annual-bullyingsurvey- 2018/
  • Ditch The Label (2019). The Annual Bullying Survey 2019. www.ditchthelabel.org/research-papers/the-annual-bullyingsurvey- 2019/
  • Elliott, M. (Eds.). (2002). Bulling: a practical guide to coping for schools. London: Pearson educatıon.
  • Fox, R. (2002). the Jewish Magazine. http://www.jewishmag.com/59mag/einstein/einstein.htm.
  • Frost, L. (2002). Chapter 4: A primary school approach. Bullying-A practical guide to coping for schools, 40-49.
  • Gerbaka. B., Boumitri. F., ve Haber. C. (2016). Chapter II. Legislation and public policies: The role of pediatricians in bullying prevention and in addressing emergent and increasing forms of violence against children. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace, 57-65.
  • Gönen, M., ve Veziroğlu, M. (2015). Çocuk Edebiyatının Genel Özellikleri. Çocuk Edebiyatı. Eğiten Kitap. 3. Baskı
  • Harris, S., ve Petrie, G. F. (2003). Bullying: The bullies, the victims, the bystanders. Scarecrow Press.
  • Jan, A., ve Husain, S. (2015). Bullying in Elementary Schools: Its Causes and Effects on Students. Journal of Education and Practice, 6(19), 43-56.
  • Kapçı, E. G. (2004). İlköğretim öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma türünün ve sıklığının depresyon, kaygı ve benlik saygısıyla ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 1-13.
  • Kartal, H. ve Bilgin, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin zorbalığın nedenleri ile ilgili algıları. Gazi Üniversitesi sosyal bilimler dergisi. 2012 11(1): 25-48.
  • Kartal, H. (2008). İlköğretim okullarında zorbalık yapanlar ve zorbalığa uğrayanlar. Education Sciences, 3(4), 712-730.
  • Kartal, H. (2009). Öğretmen Adaylarının Uygulama Okullarındaki Zorbalıkla İlgili Değerlendirmeleri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 29(1).
  • Kartal, H., ve Bilgin, A. (2007). İlköğretim öğrencilerine yönelik bir zorbalık karşıtı program uygulaması: okulu zorbalıktan arındırma programı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(2), 207-227.
  • Kaya, M. (2014). Okuma Kültürü ve Çocuk Edebiyatı.
  • Kepenekçi, Y. K., & Çınkır, Ş. (2003). Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 9(2), 236-253.
  • Lukens, R. J., Smith, J. J. & Coffel, C. M. (2018). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. (Çev.: Cenk Pamay). İstanbul: Erdem. (Original work published: 2013).
  • OECD (2017), PISA 2015 Results (Volume III): Students’Well-Being, PISA, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264273856-en
  • Olweus, D. (1994). Bullying at school: basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of child psychology and psychiatry, 35(7), 1171-1190.
  • Olweus, D. (2005). Bullying in schools: Facts and intervention. In IX International Meeting on Biology and Sociology of Violence, Under the Honorary Presidency of HM Queen Sofia, Valencia, Spain (October).
  • Olweus, D., ve Limber, S. (2016). Chapter III. School Interventions: Five key components in a global strategy against bullying. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace, 67-73. https://doi.org/10.18356/27a397d3-en.
  • Olweus, D., ve Limber, S. (2016). Chapter III. School Interventions: Five key components in a global strategy against bullying. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace, 67-73. https://doi.org/10.18356/27a397d3-en.
  • Padgett, S., ve Notar, C. E. (2013). Bystanders Are the Keyto Stopping Bullying. Universal Journal of Educational Research, 1(2), 33-41.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation (No. 4). Sage.
  • Rigby, K. (1999). What harm does bullying do. In Children and Crime: Victims and Offenders Conference convened by the Australian Institute of Criminology and held is Brisbane (pp. 17-18).
  • Rigby, K. (2002). New perspectives on bullying. Jessica Kingsley Publishers.
  • Rigby, K. (2007). Bullying in schools: And what to do about it. Aust Council for Ed Research.
  • Salmivalli, C. (1999). Participant role approach to school bullying: Implications for interventions. Journal of adolescence, 22(4), 453-459.
  • Santos Pais, M. (2016). Preface. Protecting Children from Bullying and Cyberbullying. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace, V. https://doi.org/10.18356/27a397d3-en.
  • Sever, S. (2013), Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem yayınları, 7. Baskı.
  • Sharma, R. (2015). Unvansız Lider. (Çev.: Filiz Gülerkaya.) Pegasus Yayınları. (Original work published: 2010).
  • Sharp, S., ve Smith, P. K. (2003). A practicial teachers for handbook: tackling bullying in your school. This edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2003.
  • Sullivan, K., Cleary, M., ve Sullivan, G. (2005). Bullying in secondary schools: What it looks like and how to manage it. Sage.
  • Şimşek, T., ve Yakar, Y. M. (2018). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı. İn T. Şimşek (eds.), Çocuk edebiyatı (pp. 15-42). Ankara: grafiker yayınları.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(21), 30-39.
  • UNESCO, U. (2017). School violence and bullying: Global status report.
  • UNİCEF. (2018). An Everyday Lesson: End Violence in Schools. Unicef.
  • VanDamme, E. (2012). Identıfıcatıon And Preventıon Of Bullyıng In Schools (Doctoral dissertation, Northern Michigan University).
  • Wolke, D., ve Lereya, S. T. (2015). Long-term effects of bullying. Archives of disease in childhood, 100(9), 879-885.
  • Wright, M. (2018). Cyberbullying victimization through social networking sites and adjustment difficulties: The role of parental mediation. Journal of the Association for Information Systems, 19(2),1.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2016), Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ.
  • Yalçın, A. (2018). Şiddet eğitimi Tehdit ve tahdit ediyor. https://www.ebs.org.tr/makaleler/530/6/ali-yalcin/siddet-egitimi-tehdit-ve-tahdit ediyor?sayfa=6
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: seçkin.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Reis Beşer 0000-0001-8984-993X

Hülya Kartal 0000-0003-3732-7747

Publication Date December 31, 2020
Submission Date May 24, 2020
Acceptance Date September 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Beşer, R., & Kartal, H. (2020). Resimli çocuk kitaplarının zorbalık olgusu açısından çok yönlü olarak incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(2), 108-123. https://doi.org/10.35233/oyea.742178


Creative Commons Lisansı
Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları / Research in Reading & Writing Instruction Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.