The main purpose of this study is to examine elementary and middle school teachers' perceptions of self-efficacy towards teaching reading and writing. In this direction, it was aimed to reveal teachers' perceptions of self-efficacy for teaching reading and writing with a descriptive perspective in the scanning model. The population of the study consists of the teachers working in the central district of Tokat province. Accordingly, the sample of the study included 191 teachers from Preschool, Elementary, Mathematics, Turkish, Social Studies, English, Science and Technology and Information Technologies branches who were reached in accordance with the appropriate / accessible sampling method and who wanted to participate in the study voluntarily. Teachers' Self-Efficacy Scale for Teaching Reading and Writing, which was adapted by Yıldırım, Ateş, and Çetinkaya (2016), was used as a data collection tool during the research process. As a result of the data analysis, it was determined that teachers' self-efficacy perceptions for teaching reading and writing were generally high. However, the variables of age, gender, seniority and educational status do not have a significant effect on self-efficacy perception for teaching reading and writing. On the other hand, in terms of branch variable, it was concluded that Classroom teachers have higher levels of self-efficacy than Preschool, Mathematics, Social Studies and Science and Technology teachers, and Turkish teachers than Preschool, Mathematics and Foreign Language teachers.
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin okuma ve yazma öğretimine yönelik öz yeterlik algılarını incelemektir. Bu doğrultuda araştırmada öğretmenlerin okuma ve yazma öğretimine yönelik öz yeterlik algıları tarama modelinde betimsel bir bakış açısıyla ortaya konmuştur. Araştırmanın çalışma evrenini Tokat ili Merkez ilçesinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklemde ise Okul Öncesi, Sınıf, Matematik, Türkçe, Sosyal Bilgiler, İngilizce, Fen ve Teknoloji ve Bilgi Teknolojileri branşlarından uygun/ulaşılabilir örnekleme yöntemi doğrultusunda ulaşılmış olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen 191 öğretmen yer almıştır. Araştırma sürecinde veri toplama aracı olarak Yıldırım, Ateş ve Çetinkaya (2016) tarafından uyarlanan Öğretmenlerin Okuma ve Yazma Öğretimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizi sonucunda öğretmenlerin okuma ve yazma öğretimine yönelik öz yeterlik algılarının genel olarak yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bununla beraber yaş, cinsiyet, kıdem ve eğitim durumu değişkenlerinin okuma yazma öğretimine yönelik öz yeterlik algısı üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır. Diğer taraftan branş değişkeni açısından Sınıf öğretmenlerinin Okul Öncesi, Matematik, Sosyal Bilgiler ve Fen ve Teknoloji öğretmenlerinden; Türkçe öğretmenlerinin de Okul Öncesi, Matematik ve Yabancı Dil öğretmenlerinden daha yüksek düzeyde öz yeterliğe sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 22, 2021 |
Acceptance Date | June 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |