Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Eğitim Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Farkındalıklarının Tespiti

Year 2016, Volume: 17 Issue: 03, 231 - 245, 21.11.2016
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.267315

Abstract



Genel olarak
öğretmen yetiştirme alanında ve özelde özel eğitim alanında son yıllarda
değişiklikler gerçekleşmesi zorunlu hale gelmektedir. Yeni tip öğretmen
tartışması altında yetişecek öğretmenlerin sergilemeleri gereken özellikler konusunda
öğretmenlerin yeni durumlar karşısında kendilerini geliştirmeye dönük
özelliklere sahip, değişkenlere göre kararlarını düzenleyebilen ve
performansıyla ilgili değerlendirmeler yapabilen öğretmenler olmaları
beklenmektedir. Bu nedenle öğretmen adaylarının gelişmiş üstbiliş becerilerine
ihtiyaç duyacakları tartışması yükselmektedir. Bu çalışmada özel eğitim
bölümlerinde eğitim almakta olan öğretmen adaylarının üstbiliş
farkındalıklarının tespiti hedeflenmiştir. Ayrıca üstbilişsel farkındalık ile
akademik başarı arasındaki ilişki ve diğer değişkenlere göre gruplar arası
farklılıkların tespiti hedeflenmiştir. Çalışmanın sonucunda özel eğitim bölümü
öğrencilerinin akademik not ortamaları ile üstbiliş farkındalıkları arasında
eksi yönde bir ilişki tespit edilmiştir ki bu da incelenmesi gereken bir duruma
neden olmaktadır. Ayrıca sınıf düzeyleri, not ortalaması ve mezun olunan lise
bakımından grup farklılaşması tespit edilmiştir.




References

  • Akın, A., & Abacı, R. (2011). Biliş ötesi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Akın, A., Abacı, R., & Çetin, B. (2007). The validity and reliability of the Turkish version of the metacognitive awareness. Inventory Educational Sciences: Theory & Practice, 7(2), 671-678.
  • Case, J., & Gunstone, R. (2002). Metacognitive development as a shift in approach to learning: An in-depth study. Studies in Higher Education, 27(4), 459-470.
  • Cassidy, S. (2011). Self-regulated learning in higher education: Identifying key component processes. Studies in Higher Education, 36(8), 989-1000.
  • Coutinho, S. A. (2007). The relationship between goals, metacognition, and academic success. Educate, 7(1), 39- 47.
  • Covington, M. V. (1985). Strategic thinking and the fear of failure. In J. W. Segal, S. F. Chipman & R. Glaser (Eds.), Thinking and learning skills (pp. 398-416). Hillsdale: Erlbaum.
  • De Backer, L., Van Keer, H., & Valcke, M. (2012). Exploring the potential of reciprocal peer tutoring on higher education students' metacognitive knowledge and regulation. Instructional Science, 40(3), 559-588.
  • De La Harpe, B., & Radloff, A. (1999). Helping future teachers to be effective learners: Providing in-context learning support for first year teacher education students. Australian Journal of Teacher Education, 24(2), 27-41.
  • Doğanay, A., & Demir, Ö. (2011). Comparison of the level of using metacognitive strategies during study between high achieving and low achieving prospective teachers. Educational Sciences, 11(4), 2036-2043.
  • Duckworth, K., Ackerman, R., MacGregor, A., Salter, E., & Vorhaus, J. (2009). Self-regulated learning: A literature review. Centre for Research on the Wider Benefits of Learning, Institute of Education, University of London. http://www.dcsf.gov.uk/research/data/uploadfiles/WBL33.pdf adresinden elde edilmiştir.
Year 2016, Volume: 17 Issue: 03, 231 - 245, 21.11.2016
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.267315

Abstract

References

  • Akın, A., & Abacı, R. (2011). Biliş ötesi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Akın, A., Abacı, R., & Çetin, B. (2007). The validity and reliability of the Turkish version of the metacognitive awareness. Inventory Educational Sciences: Theory & Practice, 7(2), 671-678.
  • Case, J., & Gunstone, R. (2002). Metacognitive development as a shift in approach to learning: An in-depth study. Studies in Higher Education, 27(4), 459-470.
  • Cassidy, S. (2011). Self-regulated learning in higher education: Identifying key component processes. Studies in Higher Education, 36(8), 989-1000.
  • Coutinho, S. A. (2007). The relationship between goals, metacognition, and academic success. Educate, 7(1), 39- 47.
  • Covington, M. V. (1985). Strategic thinking and the fear of failure. In J. W. Segal, S. F. Chipman & R. Glaser (Eds.), Thinking and learning skills (pp. 398-416). Hillsdale: Erlbaum.
  • De Backer, L., Van Keer, H., & Valcke, M. (2012). Exploring the potential of reciprocal peer tutoring on higher education students' metacognitive knowledge and regulation. Instructional Science, 40(3), 559-588.
  • De La Harpe, B., & Radloff, A. (1999). Helping future teachers to be effective learners: Providing in-context learning support for first year teacher education students. Australian Journal of Teacher Education, 24(2), 27-41.
  • Doğanay, A., & Demir, Ö. (2011). Comparison of the level of using metacognitive strategies during study between high achieving and low achieving prospective teachers. Educational Sciences, 11(4), 2036-2043.
  • Duckworth, K., Ackerman, R., MacGregor, A., Salter, E., & Vorhaus, J. (2009). Self-regulated learning: A literature review. Centre for Research on the Wider Benefits of Learning, Institute of Education, University of London. http://www.dcsf.gov.uk/research/data/uploadfiles/WBL33.pdf adresinden elde edilmiştir.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Çığıl Aykut

Necdet Karasu

Gamze Kaplan

Publication Date November 21, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 17 Issue: 03

Cite

APA Aykut, Ç., Karasu, N., & Kaplan, G. (2016). Özel Eğitim Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Farkındalıklarının Tespiti. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(03), 231-245. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.267315

Cited By








Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340