Bu çalışmada otizm spektrum
bozukluğu olan bireylerin problem davranışlarına yol açan öncüller, çevresel
olaylar ve bağlamları belirlemek amacıyla Bağlamsal Değerlendirme Envanteri’nin
Türkçe Formu (BDE-T) ile yaşları 15-37 arasında olan 23 otizmli bireyin problem
davranışlarına ilişkin veri toplanmış ve bireylerin problem davranışlarına yol
açan bağlamsal değişkenler araştırılmıştır. Öncelikle psikometrik özellikleri
incelenen BDE-T daha sonra farklı kurumlara devam eden otizmli bireylerle
çalışan 20 öğretmen tarafından doldurulmuş, envanterde yer alan maddelerin
ortalama puanları ve yüzdeleri hesaplanmış, açık uçlu sorulara verilen yanıtlar
analiz edilerek otizmli bireylerin problem davranışlarına en fazla yol açan
bağlamsal değişkenler belirlenmiştir. Otizmli bireylerin problem davranışlarına
en fazla sosyo-kültürel değişkenler (çalışanın ses tonu, çalışanın
düşüncelerini olumsuz şekilde ifade etmesi, bireyin isteklerinin karşılanmaması,
ödül ya da pekiştireç almaması, vb.) ile görev ya da etkinliğin özelliklerinin
(zor görevler, sıkıcı görevler, bireyin çok hata yapması, rutinlerdeki
değişiklikler, vb.) yol açtığı bulunmuştur. Araştırmacılar BDE-T’nin otizmli
bireylerin problem davranışlarına yol açan bağlamları belirlemede güvenilir bir
araç olduğunu bildirerek, BDE-T’nin bir problem davranışın bağlamını belirlemek
ve bu davranışı önlemeyi hedefleyen bir müdahale programı planlamak amacıyla
öğretmenler ve özel eğitimciler tarafından kullanabileceğini açıklamışlardır.
Otizm problem davranışlar öncüller bağlamsal değişkenler Bağlamsal Değerlendirme Envanteri (BDE)
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 02 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.