Okul öncesi kaynaştırma ortamlarında
sergilenen problem davranışlara yönelik etkili müdahaleler geliştirebilmek için
bu davranışların işlevinin belirlenmesi önemlidir. Bu araştırmada, çeşitli
problem davranışlara sahip, okul öncesi kaynaştırmaya devam eden özel
gereksinimli öğrencilerin, davranışlarının işlevini belirlemede, denemeye
dayalı işlevsel analiz (DDİA) kullanımının etkililiğini belirlemek
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, DDİA’dan elde edilen sonuçlarla, etkililiği
kanıtlanmış bir yöntem olan geleneksel işlevsel analiz (GİA) sonuçları
karşılaştırılmış ve sonuçlar arasındaki uyum incelenmiştir. Araştırmaya,
yaşları 62-67 ay aralığında bulunan biri dil bozukluğu üçü otizm spektrum
bozukluğu tanısına sahip toplam 4 erkek öğrenci katılmıştır. Araştırmanın ilk
bölümünde DDİA, ikinci bölümünde GİA süreci uygulanmıştır. DDİA sürecine
ilişkin veriler, sistematik gözlem yoluyla toplanmıştır. GİA sürecinde ise,
multi element deseni kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, tüm katılımcıların
problem davranışlarının işlevini belirlemede DDİA ile GİA sonuçları arasında
tam uyum olduğu görülmüştür. Bu durum, DDİA yönteminin problem davranışlarının
işlevlerini belirlemede etkili bir yöntem olabileceğini göstermektedir.
İşlevsel analiz denemeye dayalı işlevsel analiz okul öncesi kaynaştırma problem davranışlar problem davranışların işlevi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.