Bu araştırmanın amacı 2006-2016 yılları arasında
ilkokullar ve ortaokullarda yurt içinde yapılan kaynaştırma uygulamaları ile
ilgili araştırmaların tematik olarak gözden geçirilmesidir. Bu amaca uygun
olarak araştırma kapsamına ele alınacak araştırmalar için bir takım kriterler
getirilmiştir. Bu kriterlerde araştırmalar için; (a) ilkokul ve/veya ortaokul
kademelerini ele almış olması, (b) katılımcılarının (aile, eğitimci, öğrenci)
kaynaştırma uygulaması sürecinin içinde yer alıyor olması, (c) doğrudan
kaynaştırma uygulamasını ele alıyor olması, (d) makalelerin hakemli bir dergide
yayımlanmış olması, (e) elektronik veri tabanlarından erişilebiliyor olması
şartı aranmıştır. Bu kriterlere göre araştırmalar değerlendirildiğinde 78
yüksek lisans, 9 doktora tezi ve 55 makale olmak üzere toplam 142 araştırmaya
ulaşılmıştır. Bu araştırmalar nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi
kullanılarak ele aldıkları konulara göre ana temalara ve alt temalara
ayrılmıştır. Bu temalar altında tüm araştırmalar genel olarak
değerlendirildiğinde var olan durumu belirlemeye yönelik çok sayıda araştırma
yapılmasına rağmen belirlenen sorunları iyileştirmeye yönelik az sayıda
araştırmanın olduğu görülmektedir. Betimsel araştırmalarda kaynaştırma
uygulamalarına ve bu uygulamaları etkileyen bireylere yönelik birçok sorun
belirlenmiştir. İleride, bu sorunların giderilmesine yönelik önceki iyileştirme
araştırmaları da göz önünde bulundurularak yeni araştırmalar planlanması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.