OSB’li çocuğa kardeş
aracılığıyla sunulan müdahalelerin etkililiğini sınayan pek çok araştırmanın
yanı sıra 2012 yılına kadar olan araştırmaları inceleyen farklı derleme
çalışmaları bulunmaktadır. Ancak alanyazında konuya ilişkin daha güncel
sistematik bir derleme çalışmasına rastlanmamaktadır. Bu çalışmanın amacı,
1977-2018 yılları arasında OSB’li çocuklara kardeşleri aracılığıyla sunulan
müdahalelerin etkisini tek denekli araştırma modelleriyle sınayan çalışmaları
demografik, yöntemsel ve bulgu değişkenleri açısından inceleyerek kapsamlı bir
betimsel analiz yapmaktır. Belirlenen veri
tabanlarında anahtar kelimeler kullanılarak yapılan ilk taramada 110,
kaynakçaların gözden geçirilmesi yoluyla 8 çalışmaya ulaşılmış ve toplamda 118
çalışma klasörlenmiştir. Dâhil etme ve hariç tutma kriterlerine göre çalışmalar
değerlendirildikten sonra 16 çalışma araştırma kapsamına alınmıştır.
Araştırmanın sonucunda NGG kardeşlerin eğitici olduğu çalışmalarda OSB’li
kardeşlerine hedeflenen becerileri başarıyla öğrettikleri bulgusuna
ulaşılmıştır Ancak müdahalelerde kullanılan eğitim paketlerinin benzer ve
farklı öğelerden oluştuğu; öğretim sürelerinin değişkenlik gösterdiği dikkat
çekmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular tartışılarak ileri araştırmalara
yönelik önerilerde bulunulmaktadır.
In addition to many studies investigating the effectiveness of sibling-mediated interventions for children with
ASD, there are literature review studies evaluating these researches conducted till 2012. However, there is no
recent systematic review on the subject in literature. The purpose of this systematic review is to examine the
literature and make a comprehensive descriptive analysis of the existing single-case studies that investigated the
effectiveness of sibling-mediated interventions for children with ASD between 1977 and 2018 by demographic
and methodological features and findings variables. 166 studies in the initial search in search engines and 8
studies upon examining reference lists, 174 in total, were identified. Finally, a total of 16 studies were included
in the review in consideration of inclusion an exclusion criteria. The study results showed studies in which ND
siblings were implementers successfully taught target skills to siblings with ASD. However, it was found out that
intervention packages used in the studies consisted of similar or different components, and that length of training
varied. Findings obtained in the study were discussed and suggestions were made for future research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.