Introduction: In this study the objective was to determine the effects of the complex exercises in hemsball on the attention and coordinative skills among adolescents with hearing loss.
Method: 20 hearing-impaired students were divided into two groups as experimental and control. A training program consisting of the complex exercises in hemsball was applied to adolescents with hearing loss for one hour, three days per week, for a period of 10 weeks. Bourdon Attention Test, Simple Reaction Time Test and balance test of Bruininks-Oseretsky Motor Profiency (BOT-2) motor competence sub-items and Alternate Hand Wall Toss Test for hand-eye coordination measurements were utilized for data collection. In the analysis of the data, descriptive statistics and two factor analysis of variance for repeated measures were used for the difference between pre-test and post-test average values for each group.
Findings: While significant effect of complex exercises in hemsball on attention, hand-eye coordination, balance and reaction test (dominant hand) was observed in the experimental group, no significant difference was noted in the mean values of the reaction test (non-dominant hand).
Discussion: It is especially important to develop and promote exercise programs tailored to the needs of adolescents with hearing loss with attention and coordination issues.
Conclusion: The complex hemsball exercises indicated in this study should be considered as an alternative game for adolescent with hearing loss in terms of attention, focus and concentration, hand-eye-foot coordination, balance and reaction time.
17.BESYO.04
Giriş: Bu araştırmada, hemsballda komplike egzersizlerin işitme engellilerin dikkat ve koordinatif yetilerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmaya, 10 deney grubu, 10 kontrol grubu olmak üzere toplam 20 işitme engelli çocuk katılmıştır. Çalışmalara katılan işitme engelli çocuklara haftada 3 gün birer saat olmak üzere 10 hafta süreyle hemsballda komplike alıştırmalardan oluşan bir egzersiz programı uygulanmıştır. Veri toplama tekniği olarak bourdon dikkat testi, basit reaksiyon zamanı testi, BOT-2 motor yeterlik alt maddelerinden denge testi ve el-göz koordinasyon ölçümleri için alternatif el duvar fırlatma testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra her bir gruba ilişkin öntest ve sontest ortalamaları arasındaki farklılık için tekrarlı ölçümler için iki faktörlü varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda, deney grubunda hemsballda komplike egzersiz programının dikkat, el-göz koordinasyonu, denge ve reaksiyon testi (baskın el) üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu görülürken, reaksiyon test (baskın olmayan el) ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
Tartışma: Yapılan araştırmalarda, dikkat ve koordinasyon bozukluğu olan işitme engelli çocuklarda ihtiyaçlara göre uyarlanmış egzersiz programlarını geliştirmek ve teşvik etmek özellikle önemli görülmektedir.
Sonuç: Bu çalışmada belirtilen komplike hemsball egzersizleri, dikkat, odaklanma ve konsantrasyon, el-göz-ayak koordinasyonu, denge ve reaksiyon hızı açısından işitme kaybı olan çocuklar için alternatif bir aktivite olarak düşünülmelidir.
17.BESYO.04
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 17.BESYO.04 |
Publication Date | June 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.