Introduction: Homogeneous grouping strategies are among the basic interventions for gifted education. Although the academic advantages of these interventions have been frequently documented, concerns about their possible psycho-social negative effects can sometimes lead to cautious approaches to their implementation. In this regard, the main objective of the present study was determined as examining the relationship between homogeneous grouping strategies and the academic and psycho-social characteristics of gifted students.
Method: The current study is a systematic literature review. Empirical resources investigating the effects of grouping strategies implemented in the formal education processes of gifted students were included in the study. Either gifted students of compulsory education age (primary, secondary, and high school) or gifted individuals whose experiences at compulsory education age were focused on were the participants of the included studies. Eighteen studies identified in line with the inclusion criteria were included in the systematic literature review. The effects of homogeneous grouping were examined under the themes of academic effects and psycho-social effects.
Findings: The findings of the systematic literature review demonstrate that implementing homogeneous grouping strategies in gifted education has academically positive but psycho-socially complex (positive and/or negative or neutral) effects.
Discussion: The fact that educational arrangements for characteristics that differentiate gifted students from their peers are associated with positive academic outcomes is consistent with the relevant literature. The psycho-social effects of the homogeneous grouping of gifted students are usually related to self-concept, and most of the research findings included are consistent with the big fish-little pond effect.
Giriş: Homojen gruplama stratejileri, özel yetenekliler eğitimi için temel uygulamalardan biridir. Bu uygulamaların özel yetenekliler eğitimindeki birtakım faydaları alan yazında tartışılmıştır. Ancak homojen gruplamanın olası olumsuz etkilerine ilişkin endişeler, zaman zaman onu uygulama konusunda temkinli yaklaşımlara da yol açabilmektedir. Bu bağlamda; homojen gruplama stratejilerinin, özel yetenekli öğrencilerin akademik ve psiko-sosyal özellikleri ile ilişkisini incelemek, bu çalışmanın temel amacı olarak belirlenmiştir.
Yöntem: Bu çalışma bir sistematik literatür taramasıdır. Çalışmaya, özel yetenekli öğrencilerin örgün eğitim süreçlerinde uygulanan gruplama stratejilerinin etkilerini araştıran ampirik kaynaklar dahil edilmiştir. Dahil edilen araştırmaların katılımcıları, ya zorunlu eğitim çağındaki (ilkokul, ortaokul ve lise) özel yetenekli öğrenciler ya da zorunlu eğitim çağındaki deneyimlerine odaklanılan özel yetenekli bireylerdir. Dahil etme kriterlerine uygun olarak belirlenen 18 araştırma, sistematik literatür taramasına alınmıştır. Homojen gruplamanın etkileri, akademik etkiler ve psiko-sosyal etkiler temaları altında incelenmiştir.
Bulgular: Sistematik literatür taramasının bulguları; özel yetenekliler eğitiminde homojen gruplama stratejileri uygulamanın, akademik açıdan olumlu, ancak psiko-sosyal açıdan karmaşık (olumlu ve/veya olumsuz ya da nötr) etkileri olduğunu göstermektedir.
Tartışma: Özel yetenekli öğrencilerin akranlarından farklılaşan özelliklerine yönelik eğitimsel düzenlemelerin yapılmasının, olumlu akademik sonuçlarla ilişkili olması, ilgili literatürle tutarlıdır. Özel yetenekli öğrencileri homojen gruplamanın psiko-sosyal etkileri ise genellikle benlik algısı ile ilgilidir ve dahil edilen araştırma bulgularının birçoğu, büyük balık-küçük gölet etkisiyle tutarlıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2023 |
Publication Date | June 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.