Özel gereksinimli bireylerin ebeveynlerinin RAM, okul psikolojik
danışmanı ve özel eğitim öğretmeni kavramlarına ilişkin metaforik algılarının
incelendiği bu araştırmaya, 117 ebeveyn katılmıştır. Veriler ebeveynlerin “Rehberlik ve
Araştırma Merkezleri ....... benzer/gibidir. Çünkü .......”, “Okul psikolojik danışmanı
(rehber öğretmen) .......benzer/gibidir. Çünkü .......” ve “Özel eğitim öğretmeni .......
benzer/gibidir. Çünkü.......” ifadelerini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Toplanan veriler
içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın bulgularında
ebeveynlerin RAM kavramına yönelik toplam 116 metafor ürettikleri görülmektedir.
RAM kavramına ilişkin en fazla sıklığa sahip metaforlar okul (f=38), hastane (f=6) ve
ışık (f=5) şeklindedir. Metaforlar “bilgilendirme ve yönlendirme kurumu”, “eğitim
kurumu”, “eğitsel değerlendirme ve tanılama merkezi”, “yardım sağlayan kurum”,
“araştırma ve geliştirme merkezi”, “eğitsel destek kurumu”, “duygusal yakınlık
sağlayan ve güven veren bir yer”, “olumlu gelecek beklentisi kazandıran yer” olmak
üzere toplam 8 kategori altında gruplanmıştır. Okul psikolojik danışmanı kavramına
ilişkin 116 metafor ürettikleri en fazla sıklığa sahip metaforlar anne (f=14), doktor
(f=13), psikolog (f=12), ışık (f=9) ve arkadaş (f=8) olduğu görülmektedir. Metaforlar
“yetkin ve alan uzmanı olan”, “yakından ilgilenen”, “yol gösteren”, “anlayan ve çözüm
sunan”, “bilgi sunan” ve “güvenilir olan” olmak üzere toplam 6 kategori altında
gruplanmıştır. Özel eğitim öğretmeni kavramına ilişkinse 113 metafor üretildiği ve en
fazla tekrar eden metaforlarınsa anne (f=21), doktor (f=10) ve arkadaş (f=6) olduğu
görülmektedir. Metaforlar “geliştiren ve destekleyen biri”, “ilgili ve samimi olan”,
“yetkin ve alan uzmanı olan”, “değerli ve önemli biri”, “yol gösteren”, “duygusal
yakınlık sağlayan biri”, “güvenilir biri” ve “olumlu gelecek beklentisi kazandıran”
olmak üzere toplam 8 kategori altında gruplandırılmıştır.
Özel eğitim rehberlik ve araştırma merkezi psikolojik danışman rehber öğretmen metaforik algı özel gereksinimli birey
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education, Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 2, 2022 |
Submission Date | December 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 3 |