Optical forms that contain multiple-choice answers are widely used both for electing students and evaluating student achievements in education systems in our country and worldwide. Optical forms are evaluated by employing optical mark recognition techniques through optical readers. High cost of these machines, limited access to them, long waiting time for evaluation results make the process hard for educationists working in cities or countries. In this study, a mobile application was developed for the educationists who own mobile phones or tablets for the purpose of evaluating students' answer sheets quickly and independent of location and optical readers. Optical form recognition, reading and evaluation processes are done on the image of student's answer sheet that is taken with the mobile phone or tablet of educationist. The Android based mobile application that we developed has a user-friendly interface, high success rate and is the first of our knowledge application that operates on mobile platforms in this field.
Ülkemizde ve dünyadaki eğitim sistemlerinde gerek öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde gerekse öğrenci seçiminde çoktan seçmeli şıklar içeren optik formlar çok sık kullanılmaktadır. Optik formlar optik okuyucu cihazlar sayesinde optik işaret tanıma teknikleri kullanılarak değerlendirilmektedir. Bu tip cihazların pahalı olması, bu cihazlara erişimin sınırlı olması ve değerlendirme sonuçlarını bekleme süresinin uzun olması hem büyük şehirlerde hem de taşrada çalışan eğitimcilere zorluk çıkarmaktadır. Bu çalışmada eğitimcilerin sahip oldukları akıllı telefon ya da tabletleri aracılığı ile bir mekâna ya da optik cihaza bağlı kalmadan, hızlı bir şekilde öğrenci cevap formlarını değerlendirebilecekleri mobil bir yazılım geliştirilmiştir. Optik form tanıma, okuma ve değerlendirme işlemi eğitimcinin mobil telefonu ya da tableti aracılığı ile çektiği öğrencinin cevap formu görüntüsü üzerinde yapılmaktadır. Geliştirdiğimiz Android tabanlı mobil uygulama kullanıcı dostu bir arayüze sahip olup başarı oranı yüksektir ve bu alanda mobil ortamlarda çalışan ilk uygulama olma özelliğini taşımaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 22 Issue: 2 |