İklimsel
farklılıkların sıkça yaşandığı bölgelerde mühendislik yapıları farklı yükler
altında olumsuz etkilemektedir. Bu etkinin iri taneli zeminlerde çeşitli atık
malzemeler katılımıyla azaltılması yönünde çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışma
da atık lastik parçalarıyla (AL) güçlendirilmiş iri taneli zeminin (TZ)
donma-çözülme sonucu mukavemetlerindeki değişim incelenmiştir. Deneyler
standart proktor enerjisi altında sıkıştırılması ile hazırlanan iri taneli
zemin numuneleri üzerinde yürütülmüştür. Bu iri taneli zemin örneğine
ve
atık lastik ilavesi yapılarak 1, 7 ve
8
günlük çalışma odası sıcaklığındaki
) kür
sonucu, serbest basınç mukavemetleri belirlenmiştir. En yüksek mukavemet
artışı; TZ
AL (
)
karışımda
, TZ+
AL (
)
karışımda
ve TZ+
AL (
)
karışımda ise
oranında
olmuştur. Bu karışımlar, donma-çözülme deneyine tabii tutulmuştur. Deney
sonucunda, TZ+%0.5AL (1.18 mm) karışımın mukavemeti
ve TZ+
AL (
)
karışımının mukavemeti
oranında düşerken, TZ+
AL (
)
karışımın mukavemeti ise
oranında artmıştır.
In
regions where climatic differences frequently are affects especially engineering
structures under different loads. This effect is being studied to reduce the
participation of various waste materials in coarse grained soil. In this study,
the changes in strength of coarse grained soil (CG) reinforced with scrap tire
pieces (ST) was investigated under freezing- thawing conditions. Experiments
were conducted on coarse grained samples prepared by compression under standard
proctor energy. Unconfined compressive strength values of coarse grained soil
sample with
and
addition of scrap tires were determined at
studied temperature (
oC) on days 1, 7 and 28. The highest increase rate
of strength was
in CG+
ST (
)
mixture,
in CG+
ST (
)
mixture and
in CG+
ST (
)
mixture. The freeze-thaw test was applied on this mixture. The results showed
that while the strength rate of CG+
ST (
)
and CG+
ST (
)
mixtures decreased to
and
respectively; the strength of CG+
ST (
)
mixture increased to
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 3 |