Bu
çalışmada, otomotiv sektöründe taşıyıcı elemanlardan olan şasi malzemesinin
mukavemet değerlerini yükseltirken ağırlığını düşürmek amacıyla şasi malzemesi
olarak sandviç panel teknolojisinin kullanılabilirliği araştırmak
amaçlanmıştır. Yüzey malzemeleri olarak; karbon elyaf ve cam elyaf takviyeli
polyester kompozit ile alüminyum plaka kullanılırken, çekirdek malzemeleri
olarak; alüminyum bal peteği, polipropilen (PP) bal peteği ve polietilen terafitalat
(PET) sert köpük kullanılmıştır. Yüzey kompozit malzemeleri, cam ve karbon
elyaf kumaşlarının katmanlı olarak polyester reçinesi ile ıslatılarak el
yatırma ve basınçlı kalıplama metoduyla üretilmiştir. Sandviç plakaların soğuk
preste 50 bar basınç altında 720 dk. boyunca kürünü tamamlaması sağlanmıştır.
Sandviç kompozitler, yüzey ve çekirdek malzemelerinin epoksi bant ile
birleştirilerek ve sıcak preste 90 °C’de 30 dk. ve 120 °C’de 60 dk. 3 bar basınç altında bekletilerek üretilmiştir.
Üretilen sandviç panel kompozitlerden standartlara uygun olarak; eğilme, yüzey
ve kenar doğrultusunda basma numuneleri alınıp eğilme ve basma deneylerine tabi
tutulmuştur. Deney sonuçlarına göre, sandviç panellerde çekirdek malzemelerinin
yüzey malzemelerine kıyasla panel mekanik özelliklerinde daha belirgin
değişimler oluşturduğu belirlenmiştir. Çekirdek malzeme olarak eğilme dayanımı
ve kenara basma dayanımı açısından PET çekirdek malzemesi, eğilmede elastikiyet
ve yüzeye basma mukavemeti açısından alüminyum bal peteği en iyi sonuçları
göstermiştir. Bununla birlikte, PP köpük malzemeleri ile üretilen sandviç
paneller ise diğer çekirdek malzemelerden üretilenlere göre önemli oranda
yüksek uzama oranı göstermiştir.
In
this study, it was aimed to investigate the usability of sandwich panel
technology as a frame material in order to decrease the weight of the frame
material in the automotive sector while increasing the strength values of the
chassis material. Carbon fiber, glass fiber polyester composites and aluminum
plate were used as surface materials while aluminum honeycomb, polypropylene
(PP) honeycomb and polyethylene terephthalate (PET) rigid foam were used as
core materials. Surface composite materials are produced by wetting the glass
and carbon fibre fabrics using polyester resins in layers by hand lay-up and
compression method. It was provided that the plates completed their curation
with a cold pressure at 50 bar for 720 minutes. The sandwich composites were
produced by combining the surface and core materials with epoxy adhesive tape and
holding under the hot pressure at 90 °C for 30 minutes and 120 °C for 60
minutes at 3 bar pressure. According to the standards of produced sandwich
panel composites; bending, flatwise and edgewise in the direction of the
compression samples were taken and subjected to bending and compression
experiments. According to obtained experiment results; it was determined that core
material is the more significant changes on the mechanical properties compared
to surface materials. As a core material it was proven that Aluminum honeycomb
core materials show the highest results in terms of bending and edgewise
compression strength while PET core materials show highest results in terms of
flexural stiffness and flatwise compression strength. However, it was seen that
the panels with PP honeycomb core demonstrated considerably more elongation
values than those of the other panels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 6 |