Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, , 73 - 77, 30.07.2023
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2023.1756

Abstract

References

  • Akgün, A. A. (2007). Makro çevre faktörlerinin pazarlama faaliyetleri üzerine etkileri ve Denizli mermer sanayinde bir uygulama (Master's thesis). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Bağci, M., Karataş, M. (2017). Muğla bölgesi mermer sektörünün swot analiz araştırması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 736-752.
  • Bağırıcı, Ö. B. (2019). E-ticaretin ve dolaylı ihracatın Türkiye mermer sektörü ihracat stratejilerine etkisi: Afyonkarahisar ili örneği (Master's thesis).
  • Çetin, T. (2003). Türkiye mermer potansiyeli, üretimi ve ihracatı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 221-234.
  • Çördük, A. (2006). Yunan ve Rma imamirisindeki yapı teknikleri, (yüksek lisans tezi), Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klasik Arkeoloji Anabilim Dalı, İzmir.
  • Eraslan, H., İpçioğlu, İ., Haşit, G., Erşahan, B. (2008). Bilecik bölgesi mermer sektörünün uluslar arası rekabetçilik analizi: sektörel sorunlar ve çözüm önerileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 193-217.
  • Kokarcalı, U., Köksal, M. (2022). Türkiye’de doğal taş sektörü ihracatını etkileyen makroekonomik faktörler. Journal of Technology and Applied Sciences, 4(2), 183-198.
  • Öztürk, B. (2006). Mermer sanayisindeki işletmelerin üretim ve pazarlama sorunlarının araştırılması, Muğla ili örneği (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Pıçak, M., Demir, Ş., Yıldırım, M. (2022). Diyarbakır mermer sektörünün mevcut durumu ve sorunları üzerine alan araştırması. Turkish Business Journal, 3(6), 29-49.
  • Yılmaz, A. (2020). Sürdürülebilirlik açısından mermer atıklarının karayolu inşaatında değerlendirilmesi: Ekonomik Analiz Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 24(2), 402-410.
  • Yılmaz, M. (2022). İhracatta hedef pazar belirlemede makro çevre unsurlarının rolü (Master's thesis). KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Konya.

THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE

Year 2023, , 73 - 77, 30.07.2023
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2023.1756

Abstract

Purpose- The purpose of this study is to reveal the effect of macro environmental factors on sales, marketing and export in the natural stone (marble) sector in Turkey.
Methodology- The study employs questionnaire technique, one of the quantitative research methods, was used. The sector representatives participating in the 2023 Izmir Marble Fair were determined as the universe. The participants, who voluntarily exported 27 marbles, were reached by the convenience sampling method. Descriptive analysis was performed on the obtained data in SPSS program.
Findings- The findings obtained from the research data are as follows, from the highest to the lowest, the reasons affecting sales, marketing and export in the marble sector in Turkey; The necessity of constantly monitoring the technological changes in the sector and the daily economic developments in the country, the negative impact of the inflation in the country on sales, the effect of worldwide epidemics, whether there is an alternative action plan predetermined for the crisis periods, The situation, the political stability in Turkey, the search for alternative energy sources due to the price increases in oil, the high labor costs in Turkey compared to many countries, the customs discounts of the relevant country, quotas, legal conveniences and obstacles are taken into account when determining the countries to export. . Other findings are as follows, from the most important to the lowest, the macro factors that threaten the marble companies in Turkey; increase in input costs, economic instability, increase in financing costs, decrease in demand, epidemics, political factors, removal of existing incentives, technological developments and intense competition.
Conclusion- it may be concluded that it has been revealed that macro-environmental factors have an impact on the sales, marketing and export activities of companies operating in the marble sector in Turkey. Accordingly, it is recommended that companies create future scenarios by considering these factors in the planning of investment, production, sales, marketing and export activities.

References

  • Akgün, A. A. (2007). Makro çevre faktörlerinin pazarlama faaliyetleri üzerine etkileri ve Denizli mermer sanayinde bir uygulama (Master's thesis). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Bağci, M., Karataş, M. (2017). Muğla bölgesi mermer sektörünün swot analiz araştırması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 736-752.
  • Bağırıcı, Ö. B. (2019). E-ticaretin ve dolaylı ihracatın Türkiye mermer sektörü ihracat stratejilerine etkisi: Afyonkarahisar ili örneği (Master's thesis).
  • Çetin, T. (2003). Türkiye mermer potansiyeli, üretimi ve ihracatı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 221-234.
  • Çördük, A. (2006). Yunan ve Rma imamirisindeki yapı teknikleri, (yüksek lisans tezi), Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klasik Arkeoloji Anabilim Dalı, İzmir.
  • Eraslan, H., İpçioğlu, İ., Haşit, G., Erşahan, B. (2008). Bilecik bölgesi mermer sektörünün uluslar arası rekabetçilik analizi: sektörel sorunlar ve çözüm önerileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 193-217.
  • Kokarcalı, U., Köksal, M. (2022). Türkiye’de doğal taş sektörü ihracatını etkileyen makroekonomik faktörler. Journal of Technology and Applied Sciences, 4(2), 183-198.
  • Öztürk, B. (2006). Mermer sanayisindeki işletmelerin üretim ve pazarlama sorunlarının araştırılması, Muğla ili örneği (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Pıçak, M., Demir, Ş., Yıldırım, M. (2022). Diyarbakır mermer sektörünün mevcut durumu ve sorunları üzerine alan araştırması. Turkish Business Journal, 3(6), 29-49.
  • Yılmaz, A. (2020). Sürdürülebilirlik açısından mermer atıklarının karayolu inşaatında değerlendirilmesi: Ekonomik Analiz Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 24(2), 402-410.
  • Yılmaz, M. (2022). İhracatta hedef pazar belirlemede makro çevre unsurlarının rolü (Master's thesis). KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Konya.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Salih Ceren Yıldırım This is me 0009-0002-3009-731X

Tülay Özkan 0000-0002-2411-0218

Publication Date July 30, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Ceren Yıldırım, S., & Özkan, T. (2023). THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE. PressAcademia Procedia, 17(1), 73-77. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2023.1756
AMA Ceren Yıldırım S, Özkan T. THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE. PAP. July 2023;17(1):73-77. doi:10.17261/Pressacademia.2023.1756
Chicago Ceren Yıldırım, Salih, and Tülay Özkan. “THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE”. PressAcademia Procedia 17, no. 1 (July 2023): 73-77. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2023.1756.
EndNote Ceren Yıldırım S, Özkan T (July 1, 2023) THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE. PressAcademia Procedia 17 1 73–77.
IEEE S. Ceren Yıldırım and T. Özkan, “THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE”, PAP, vol. 17, no. 1, pp. 73–77, 2023, doi: 10.17261/Pressacademia.2023.1756.
ISNAD Ceren Yıldırım, Salih - Özkan, Tülay. “THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE”. PressAcademia Procedia 17/1 (July 2023), 73-77. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2023.1756.
JAMA Ceren Yıldırım S, Özkan T. THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE. PAP. 2023;17:73–77.
MLA Ceren Yıldırım, Salih and Tülay Özkan. “THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE”. PressAcademia Procedia, vol. 17, no. 1, 2023, pp. 73-77, doi:10.17261/Pressacademia.2023.1756.
Vancouver Ceren Yıldırım S, Özkan T. THE EFFECT OF MACRO ENVIRONMENTAL ELEMENTS ON SALES, MARKETING AND EXPORT IN THE NATURAL STONE (MARBLE) SECTOR IN TURKIYE. PAP. 2023;17(1):73-7.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.