BibTex RIS Cite

PAZARLAMADA REKABET STRATEJİLERİ

Year 2015, , 11 - 22, 01.12.2015
https://doi.org/10.17261/pressacademia.2016118135

Abstract

Bütün işletmelerde anahtar faktör; sadece kısa vadede karı maksimum düzeye çıkarmaya değil, pazar kazanımı sağlamaya yönelik başarılı bir stratejinin oluşturulmasıdır. Pazar kazanımının niçin bir kurumun tek amacı olmaya yetecek kadar önemli olduğu hususu yazımızın konusunu oluşturmaktadır. Firmalar kazanmak için rekabet ederler. Disipline edilen piyasalarının en iyisi olmak için mücadele vermek zorundadırlar. Bir başka deyişle rekabet etmeyi seçilen pazarlarda ve iş alanlarında önderlik konumlarını tesis etmek ve müşterilerle şirket topluluklarının yaşamlarında söz sahibi olmak gibi amaçlar ön plana alınmaktadır. Kazanmaya yönelik rekabetçi baskılar firmaları giderek daha da yüksek maliyet verimlilikleri izlemeye üretim işlemlerini sürekli olarak geliştirmeye ve ürün geliştirme sürecini hızlandırmaya zorlamaktadır. Şirketler bir bilgi ekonomisi yaratmak üzere bilgi işlem ve telekomünikasyon alanlarında kaydedilen hızlı ilerlemenin avantajlarından yararlanıyorlar. Ekonomi, sanayi devrimine kıyasla daha da geniş kapsamlı olan bir bilgi evrimi süreci yaşamakta olup; bunun avantajlarından faydalanılmaktadır. Organizasyon biçimlerinin, merkez büronun büyüklüğünde önemli küçülmelere ve hiyerarşik sistem dahilindeki yetki ve iradenin merkeziyetçilikten kurtarılmasına yönelik olarak değiştirilmesi, bu bilgi işlem sürecinde kaydedilen ilerlemelerdir. Artık şirketler karar alma sürecini hızlandırmak ve alınan kararların şirket bünyesindeki daha alt kademelere kadar yürütülmesi için gerek duyulan bilgiyi teşvik etmek suretiyle kendi çalışanlarını reaksiyonel “agresif dinamik hızlı hareket edecek” bir kişiliğe ve risk alacak cesarete sahip olacak şekilde yetkilendiriyor ve aynı zamanda, orta kademe yönetici düzeylerini bir bıçak gibi kesip atmak suretiyle aradaki fonksiyon duvarlarını da yıkarak kendi organizasyon yapılarını düzleştiriyorlar

References

  • Lütfi Saka -Pazar Kazanımı (Tekel Dergisi Kasım- Aralık 1999, Sayı 2, Yıl 18, s.28-3
  • Lütfi Saka -Kazanmanın Değeri(Tekel Dergisi Haziran-Temmuz 2000,Sayı1,Yıl14,s.62-71)
  • Mehmet Büyükekşi (Tim Bşk.) Utikad Türkiye Lojistik Kataloğu, 2011 S.16
  • Yarrow, J. V. (1998). Privatization An Economic Analysis S.9
  • Daniel F. Spulber - The Market Makers, 1998, S. 6-22,
  • Douglas M. Lambert – Fundamentals of Logistics Management S. 7 Porter’ın Rekabet Stratejileri 2003- Michael Porter

COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING

Year 2015, , 11 - 22, 01.12.2015
https://doi.org/10.17261/pressacademia.2016118135

Abstract

Key factors in all business are not only to maximize profit in the short term but also It should be created with a successful strategy to provide market recovery. The main topic of this article is to clarify why the market organization gains this important goal. Companies should compete each other to win. They have to effort in order to be the best disciplined market. In other words, they have purposes in terms of having a word about customers and companies' lives and having a leadership role in market chosen and business areas to compete. Competitive pressures are forcing companies increasingly high cost efficiency to accelerate the product development process of continuously developing and monitoring the production process for the win. Companies can take advantage of the rapid progress in information technology and telecommunications fields to create a knowledge economy. Comparing economy to industrial revolution, economy fields have more comprehensive information process and it is benefiting from this advantages. Structures of the organization, replacement of the avoiding the significant reduction in the size of headquarters and in order to recover from the centralization the authority within the hierarchical system are the progress made in this information process. No longer, the companies must promote for needed the information for the decision-making processes to accelerate and to carry out up to lower levels within the company. Because, this motivates to the employees for their reactionary through "aggressive dynamic faster to the act" is authorized to have courage of a personality by taking the risk. At the same time, this causes to the flattening their organizational structures by destroying middle managers their organizational structures

References

  • Lütfi Saka -Pazar Kazanımı (Tekel Dergisi Kasım- Aralık 1999, Sayı 2, Yıl 18, s.28-3
  • Lütfi Saka -Kazanmanın Değeri(Tekel Dergisi Haziran-Temmuz 2000,Sayı1,Yıl14,s.62-71)
  • Mehmet Büyükekşi (Tim Bşk.) Utikad Türkiye Lojistik Kataloğu, 2011 S.16
  • Yarrow, J. V. (1998). Privatization An Economic Analysis S.9
  • Daniel F. Spulber - The Market Makers, 1998, S. 6-22,
  • Douglas M. Lambert – Fundamentals of Logistics Management S. 7 Porter’ın Rekabet Stratejileri 2003- Michael Porter
There are 6 citations in total.

Details

Other ID JA55JS49PM
Journal Section Articles
Authors

Lutfi Saka This is me

Publication Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Saka, L. (2015). COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING. PressAcademia Procedia, 1(1), 11-22. https://doi.org/10.17261/pressacademia.2016118135
AMA Saka L. COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING. PAP. December 2015;1(1):11-22. doi:10.17261/pressacademia.2016118135
Chicago Saka, Lutfi. “COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING”. PressAcademia Procedia 1, no. 1 (December 2015): 11-22. https://doi.org/10.17261/pressacademia.2016118135.
EndNote Saka L (December 1, 2015) COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING. PressAcademia Procedia 1 1 11–22.
IEEE L. Saka, “COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING”, PAP, vol. 1, no. 1, pp. 11–22, 2015, doi: 10.17261/pressacademia.2016118135.
ISNAD Saka, Lutfi. “COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING”. PressAcademia Procedia 1/1 (December 2015), 11-22. https://doi.org/10.17261/pressacademia.2016118135.
JAMA Saka L. COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING. PAP. 2015;1:11–22.
MLA Saka, Lutfi. “COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING”. PressAcademia Procedia, vol. 1, no. 1, 2015, pp. 11-22, doi:10.17261/pressacademia.2016118135.
Vancouver Saka L. COMPETITIVE STRATEGY IN MARKETING. PAP. 2015;1(1):11-22.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.