Research Article
BibTex RIS Cite

DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM

Year 2017, , 666 - 673, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.642

Abstract

Retail
businesses are the most important element of the channel of distribution when
their closeness to consumers is considered. With the increasing urbanization,
shopping center retailing in which several brands and products are gathered in
a  closed areas shown up in addition to
street retailing, the number of conventional street shops have gradually
decreased. Shopping centers, which were once located in big cities, have become
widespread even in small towns these days.
In this study, a survey was taken a
poll for customer who lived in Erzurum. Survey data were analyzed with by means
of SPSS.20 packaged software. The reasons why consumers prefer shopping centers
and the relations between these reasons are determined and the results are
interpreted. 

References

  • Akat, Ö. (2004). Uluslararası Pazarlama Karması ve Yönetimi, Ekin Kitabevi, Bursa.
  • Alkibay, S. Doğan, T. Hoşgör, Ş. (2007). Alışveriş Merkezleri ve Yönetimi, Siyasal Kitabevi , Ankara
  • Altunışık, R. Mert, K. (2007). Tüketicilerin Alışveriş Merkezlerindeki Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Saha Çalışması: Tüketiciler Kontrolü Yitiriyor mu?
  • Arslan,F.M. (2004). Mağazacılıkta Atmosfer, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Aydın, K. (2007). Perakende Yönetimin Temelleri, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Azhari, N. F. N, Salam, H. Hasbullah, M. N. (2012). Baby care room in shopping malls: Accessibility to Malaysian public. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 35, 531- 538.
  • Beylü, Eke. (1982). Tüketimin Sosyolojik Anlamı ,Sosyal Siyaset Konferansları (Prof.Dr. Orhan Tuna’ya Armağan ), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları. 413-428
  • Birol, G. (2005) , “An Alternative Approach for Analysis of Traditional Shopping Spaces and A Case Study on Balıkesir”, Trakya University Journal of Science, 6, (1), 63-75.
  • David S. R. (2007). Retail Location Analysis in Practice, Research Review, 14, (2), 73-77.
  • Ekinci, I. Aktaş, T. Adil, I. Varlı, I. (1999). Alışveris Merkezler ve Zincirler, Power.
  • Kotler, P. Kevin, K. (1997), Marketing Management , Twelfth Edition, Prentice Hall International Inc., New Jersey, USA, p.729.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi, 10. baskıdan çeviren: Nejat Muallimoğlu, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Levy, M. Weitz, B.A. (2004). Retailing Management, 5th Edition, Mc Graw Hill, Irwin/Boston
  • Odabaşı Y. Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri
  • Önbilgin, T. Uzun, İ. (2002). Alışveriş merkezleri ve atriumlar. Ege Mimarlık . 23-26. Erişim Tarihi: 23.01.2017. http://www.egemimarlik.org/40-41/40-41-7.pdf
  • Pekgüleç, E. (2003). Tüketici Satın Alma Modelleri ve Bursa Bölgesinde Bir Uygulama. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
  • Süer, D. Sayar, Y. (2002). Küresel Sermayenin Yeni Tüketim Mekânları, Mimarlık ve Tüketim içinde, Boyut Yayın, İstanbul.
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım, Türkiye Uygulamaları, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Torlak Ö. (2007). Tüketicilerin Değişen Hayat Tarzları Postmodern Dünyada Tüketimi Yeniden Anlamlandıracak Yeni Müşteri , (Editörler: Remzi Altunışık ve Ömer Torlak), Hayat Yayınları , İstanbul.
  • White, R., Sutton, A. (2001) “Social Planning for Mall Redevelopment: an Australian Case Study”, Local Environment, 6, (1), 65-80
Year 2017, , 666 - 673, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.642

Abstract

References

  • Akat, Ö. (2004). Uluslararası Pazarlama Karması ve Yönetimi, Ekin Kitabevi, Bursa.
  • Alkibay, S. Doğan, T. Hoşgör, Ş. (2007). Alışveriş Merkezleri ve Yönetimi, Siyasal Kitabevi , Ankara
  • Altunışık, R. Mert, K. (2007). Tüketicilerin Alışveriş Merkezlerindeki Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Saha Çalışması: Tüketiciler Kontrolü Yitiriyor mu?
  • Arslan,F.M. (2004). Mağazacılıkta Atmosfer, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Aydın, K. (2007). Perakende Yönetimin Temelleri, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Azhari, N. F. N, Salam, H. Hasbullah, M. N. (2012). Baby care room in shopping malls: Accessibility to Malaysian public. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 35, 531- 538.
  • Beylü, Eke. (1982). Tüketimin Sosyolojik Anlamı ,Sosyal Siyaset Konferansları (Prof.Dr. Orhan Tuna’ya Armağan ), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları. 413-428
  • Birol, G. (2005) , “An Alternative Approach for Analysis of Traditional Shopping Spaces and A Case Study on Balıkesir”, Trakya University Journal of Science, 6, (1), 63-75.
  • David S. R. (2007). Retail Location Analysis in Practice, Research Review, 14, (2), 73-77.
  • Ekinci, I. Aktaş, T. Adil, I. Varlı, I. (1999). Alışveris Merkezler ve Zincirler, Power.
  • Kotler, P. Kevin, K. (1997), Marketing Management , Twelfth Edition, Prentice Hall International Inc., New Jersey, USA, p.729.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi, 10. baskıdan çeviren: Nejat Muallimoğlu, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Levy, M. Weitz, B.A. (2004). Retailing Management, 5th Edition, Mc Graw Hill, Irwin/Boston
  • Odabaşı Y. Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri
  • Önbilgin, T. Uzun, İ. (2002). Alışveriş merkezleri ve atriumlar. Ege Mimarlık . 23-26. Erişim Tarihi: 23.01.2017. http://www.egemimarlik.org/40-41/40-41-7.pdf
  • Pekgüleç, E. (2003). Tüketici Satın Alma Modelleri ve Bursa Bölgesinde Bir Uygulama. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
  • Süer, D. Sayar, Y. (2002). Küresel Sermayenin Yeni Tüketim Mekânları, Mimarlık ve Tüketim içinde, Boyut Yayın, İstanbul.
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım, Türkiye Uygulamaları, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Torlak Ö. (2007). Tüketicilerin Değişen Hayat Tarzları Postmodern Dünyada Tüketimi Yeniden Anlamlandıracak Yeni Müşteri , (Editörler: Remzi Altunışık ve Ömer Torlak), Hayat Yayınları , İstanbul.
  • White, R., Sutton, A. (2001) “Social Planning for Mall Redevelopment: an Australian Case Study”, Local Environment, 6, (1), 65-80
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Dilsad Guzel

Ibrahim Kadir Demir

Fatma Gul Yazicilar

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Guzel, D., Demir, I. K., & Yazicilar, F. G. (2017). DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM. PressAcademia Procedia, 3(1), 666-673. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.642
AMA Guzel D, Demir IK, Yazicilar FG. DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM. PAP. June 2017;3(1):666-673. doi:10.17261/Pressacademia.2017.642
Chicago Guzel, Dilsad, Ibrahim Kadir Demir, and Fatma Gul Yazicilar. “DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM”. PressAcademia Procedia 3, no. 1 (June 2017): 666-73. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.642.
EndNote Guzel D, Demir IK, Yazicilar FG (June 1, 2017) DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM. PressAcademia Procedia 3 1 666–673.
IEEE D. Guzel, I. K. Demir, and F. G. Yazicilar, “DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM”, PAP, vol. 3, no. 1, pp. 666–673, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.642.
ISNAD Guzel, Dilsad et al. “DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM”. PressAcademia Procedia 3/1 (June 2017), 666-673. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.642.
JAMA Guzel D, Demir IK, Yazicilar FG. DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM. PAP. 2017;3:666–673.
MLA Guzel, Dilsad et al. “DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM”. PressAcademia Procedia, vol. 3, no. 1, 2017, pp. 666-73, doi:10.17261/Pressacademia.2017.642.
Vancouver Guzel D, Demir IK, Yazicilar FG. DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE CONSUMERS REASONS FOR PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: APPLICATION OF ERZURUM. PAP. 2017;3(1):666-73.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.