Amaç- Makine öğrenmesi, satış tahmini alanında sıkça kullanılmaktadır. İşletmeler, yeni bir ürünü piyasaya sunmadan önce geçmiş verilerinden birtakım analizler yaparak geleceğe yönelik kestirimler yapabilmektedir. Böylelikle, optimal sayıda ürün üreterek hem hammadde ve işgücü maliyetini hem de depolama, lojistik gibi maliyetlerin ortaya çıkarabileceği zararı en aza indirmeyi amaçlarlar. Ürünün hedef kitlesini belirleyerek bu doğrultuda satış stratejileri geliştirme imkânı bulurlar.
Yöntem- Bu amaçla, çalışmamızda, makine öğrenmesi problemlerinden sınıflandırma problemleri ele alınmıştır. Satılması hedeflenen ürün ile aynı özelliklere sahip, daha önce piyasaya sunulmuş ürün verileri toplanmış, “ürün satıldı” ve “ürün satılmadı” şeklinde ikili sınıflandırma çalışması yapılmıştır. Denetimli öğrenme algoritmalarından k En Yakın Komşu, Naive Bayes ve Doğrusal Destek Vektör Makineleri kullanılan çalışmada, veri seti öğrenme seti ve test seti olarak bölünmüştür.
Bulgular - Çalışma sonucu olarak, 0,71 doğruluk ile k En Yakın Komşu algoritması en yüksek doğruluğu sağlamıştır.
Sonuç- Satış tahmini çalışmalarında makine öğrenmesi algoritmalarından k en yakın komşu algoritması görece daha iyi sonuçlar vermektedir.
Makine öğrenmesi k en yakın komşu naive bayes doğrusal destek vektör makineleri satış tahmini
ABSTRACT
Purpose- Machine learning is frequently used in the field of sales forecasting. Businesses can make predictions by analyzing some of their past data before launching a new product. Thus, by producing an optimal number of products, they aims to minimize both the cost of raw materials and labor, as well as the damage that can be instrinsed by costs such as storage and logistics. By identifying the target audience of the product, they have the opportunity to develop sales strategies in this way.
Methodology- For this purpose, classification problems from machine learning problems were discussed in the study. Previously presented product data with the same characteristics as the product intended to be sold was collected, "product sold" and "product not sold" binary classification study was carried out. In the study, which used k Nearest Neighbor, Naive Bayes and Linear Support Vector Machines from supervised learning algorithms, the data set was divided into a training set and a test set.
Findings- As a result of the study, the k Nearest Neighbor algorithm provided the highest accuracy with accuracy of 0.71.
Conclusion- In sales prediction studies, the nearest neighbor algorithm from machine learning algorithms results in relatively better results.
Machine learning k nearest neighbor naive bayes linear support vector machines sales forecasting
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.