Amaç- Son yıllarda, dünyanın dört bir yanındaki finansal piyasalar, yatırım karar alma sürecinin araçlarından biri olarak çevresel, sosyal ve yönetişim (ESG: environmental, social and governance) faktörleri ile karşı karşıya kalmıştır. Bu nedenle ESG skorları finans dünyasındaki araştırmacıların artarak ilgi duyduğu bir alan olarak öne çıkmaktadır. Çalışmada öncelikle teorik alt yapısının hazırlanması için ESG verileri ile ilgili literatürde yapılan çalışmalar incelenmiştir. İncelenen literatürde ESG verilerinin finansal performansa etkisi ile ilgili havayolu sektöründe yapılan bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu nedenle literatürde incelenen çalışmalardan ayrışmak için havayolu sektörü seçilmiştir. Bu çalışmada, havayolu sektöründe yer alan firmalar için hesaplanan ESG skorlarının firmaların finansal performansları üzerindeki etkisini test etmek amaçlanmıştır.
Yöntem- Literatürde ESG verileri ile finansal performans arsındaki ilişkiyi test etmek için yapılan çalışmalarda hangi değişkenlerin kullanıldığı tespit edilmiştir. İncelenen çalışmalarda genel olarak bağımsız değişken olarak ESG Genel Skoru ile ESG bireysel skorları olan çevresel (E), sosyal (S) ve yönetişim (G) gibi skorların kullanıldığı, finansal performansı ölçmek için ise aktif karlılığı (ROA) özkaynak karlılığı (ROE) ve Tobin’s Q gibi oranların kullanıldığı tespit edilmiştir. Değişkenler belirlendikten sonra çalışmada kullanılacak veri setinin hazırlanmaya başlanmıştır. Dünyadaki tüm havayolu firmaları evren olarak belirlenmiş ve dengeli bir panel veri setinin en uzun ve en geniş olduğu 2010-2017 yılları arasında ESG verilerine ve finansal verilerine ulaşılan 26 havayolu firması araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmaya konu firmaların verileri Thomson Reuters Eikon Veri Terminalinden temin edilmiş ve analize hazır hale getirilmiştir. Çalışmada analiz yöntemi olarak panel regresyon modeli kullanılmıştır.
Bulgular- Panel veri modellerinde sağlanması gereken varsayımlardan olan panel birim kök testleri yapılarak serilerin durağanlığı incelenmiştir. Durağan olmayan serilerde fark alınarak seriler durağanlaştırılmıştır. Daha sonra Çalışmada ESG genel skoru ve bireysel olarak kullanılan çevresel (E), sosyal (S) ve yönetişim (G) skorlarının özkaynak karlılığı (ROE), aktif karlılığı (ROA) ve Tobin’s Q oranları üzerindeki etkisini ölçmek için oluşturulan 6 farklı modelin hangi panel model kullanılarak test edileceğinin belirlenmesi için Hausman Testi yapılmıştır. Yapılan Hausman Testi sonuçları doğrultusunda beş modelde tesadüfi etkiler modeli kullanılırken bir modelde ise sabit etkiler modeli kullanılmıştır. ESG skorlarının finansal performans üzerindeki etkisini test etmek için Çevresel (E), sosyal (S) ve yönetişim (G) skorları ile finansal performans göstergeleri olan aktif karlılığı (ROA), özkaynak karlılığı (ROE) ve Tobin’s Q değişkenlerinin kullanıldığı modellerde istatistiksel olarak anlamlı etki bir ilişki tespit edilemezken, ESG Genel Skoru ile kurulan modelde ise sadece Aktif Karlılığı (ROA) üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç- ESG skorlarının havayolu sektöründeki firmaların finansal performansı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı sadece ESG genel skoru ile aktif karlılığı (ROA) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada ulaşılan bu sonuçlar Minutolo vd. (2019), Velte (2017) ve Almeyda ve Darmansya (2019) tarafından yapılan çalışmalarda ulaşılan sonuçlarla benzerlik göstermektedir. Özetle ulaşılan sonuçlar, havayolu sektöründeki firmalar için hesaplanan ESG skorlarının firmaların finansal performansını etkilemediğini, havayolu sektörü yatırımcılarının ise ESG skorlarını çok dikkate almadığını göstermektedir.
ESG verileri çevresel, sosyal yönetişim finansal performans havayolu sektörü panel veri analizi
Purpose- In recent years, financial markets around the world have faced environmental, social and governance (ESG) factors as one of the tools of investment decision-making. Therefore, ESG scores stand out as an area of increasing interest for researchers in the financial world. In the study, firstly, studies in the literature related to ESG data were examined in order to prepare the theoretical background. In the reviewed literature, there is no study conducted in the airline sector regarding the effect of ESG data on financial performance. For this reason, the airline sector was chosen to differentiate from the studies reviewed in the literature. In this study, it is aimed to test the effect of the ESG scores calculated for companies in the airline industry on the financial performance of companies.
Methodology- Which variables were used in studies conducted to test the relationship between ESG data and financial performance in the literature. In the studies reviewed, ESG General Score and ESG individual scores such as environmental (E), social (S) and governance (G) are used as independent variables, while return on assets (ROA), return on equity (ROE) and Tobin's It has been determined that rates such as Q are used. After the variables were determined, the data set to be used in the study was prepared. All airline companies in the world were determined as the universe, and 26 airline companies whose ESG data and financial data were accessed between 2010-2017, when a balanced panel data set was the longest and largest, were included in the study. The data of the companies subject to research were obtained from Thomson Reuters Eikon Data Terminal and made ready for analysis. Panel regression model was used as the analysis method in the study.
Findings- The stationarity of the series was examined by performing panel unit root tests, which is one of the assumptions to be provided in panel data models. The series are stabilized by taking the difference in non-stationary series. Then, in the study, which panel of 6 different models created to measure the effect of the ESG overall score and the environmental (E), social (S) and governance (G) scores used individually on return on equity (ROE), return on assets (ROA) and Tobin's Q ratios. Hausman Test was conducted to determine that it will be tested using the model. In line with the results of the Hausman Test, while random effects model was used in five models, fixed effects model was used in one model. To test the effect of ESG scores on financial performance, a statistically significant effect in models using Environmental (E), social (S) and governance (G) scores and financial performance indicators such as return on assets (ROA), return on equity (ROE) and Tobin's Q variables While no relationship could be determined, in the model established with the ESG Overall Score, it was concluded that there was only a statistically significant effect on Return on Assets (ROA).
Conclusion- It has been determined that the ESG scores do not have a statistically significant effect on the financial performance of companies in the airline industry, only that there is a statistically significant relationship between the ESG overall score and return on assets (ROA). These results reached in the study Minutolo et al. (2019), Velte (2017), and Almeyda and Darmansya (2019). In summary, the results show that the ESG scores calculated for companies in the airline industry do not affect the financial performance of companies, while airline sector investors do not take their ESG scores into consideration.
ESG Data environmental social governance financial performance airline sector panel data analysis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.