Amaç- Mevcut çalışmanın amacı tüketicilerin
yeni nesil akıllı telefon seçimlerinde etkili olan fayda ve haz temelli
kriterlerin ağırlıklandırılması ve seçim noktasında alternatiflerin
sıralanmasıdır. Literatür taraması ve akademisyen görüşlerine başvurularak
toplamda 4 ana kriter ve 14 alt kriter belirlenmiş ve Türkiye Pazar payı en
yüksek olan 4 marka çalışmada değerlendirilmiştir.
Yöntem- Analiz için
bütünleşik AHP-VIKOR yöntemi uygulanmıştır. AHP anketiyle toplanan veriler
neticesinde bütün ana ve alt kriterlere ait öncelikler belirlenmiştir. Ardından
bu öncelikler kullanılarak VIKOR yöntemi ile markalar sıralanmış ve öne çıkan
kriterler belirlenmiştir.
Bulgular- Ana kriterlerden
Ürün Özellikleri tüketiciler için en önemli kriter olmaktadır. Alt kriterler
incelendiğinde ise Uygunluk, Markanın Etkisi, Kullanım Faydası, Keyif Alma ve
Yazılım ve Donanım Özellikleri alt kriterleri öncelikli olmaktadır.
Sonuç- Mevcut
çalışma beslendiği modeller çerçevesinde akıllı telefon tercihinde ürün özellikleri
dışında diğer kriterleri de kapsamında tutarak bu alanda özgün bir bakış açısı
sunmaktadır.
Purpose- The purpose of
the current study is to weight utilitarian and hedonic criterias affecting the
customer’s new generation smartphone selection and to array alternatives at the
selection point. By appealing litrerature review and academician opinions, 4
main criterias and 14 subcriterias are specified and 4 brand that have the
highest market share in Turkey are evaluated as alternatives at the study.
Methodology- An integrated
AHP-VIKOR approach is used for the analysis. With the data collected by the AHP
questionnaire, priorities belonged to all main and subcriterias are specified.
Then by using these priorities, Brands are sorted with VIKOR method and criterias
becoming prominent at the decision point are specified.
Findings- From main
criterias, Product Aspects seems to be the most important criteria for the
customers. When looked over subcriterias, Convenience, Brand Effect, Usage
Benefit, Enjoyment, Hardware and Software Properties subcriterias are prominent
at the customer’s decision point.
Conclusion- Within the frame
of contributory models, current study presents a perspective which is genuine
in the field by taking both functional and other criterias affecting smartphone
selection in the scope.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.