Amaç- COVID-19 salgını, küresel düzeyde bağışıklık ürünleri dış ticaretini etkileyen önemli değişimlere neden olmuştur. Bu araştırmanın amacı, COVID-19 salgınının bağışıklık ürünleri dış ticareti üzerindeki etkilerini değerlendirmek ve analiz etmektir. Salgının başlamasından itibaren bağışıklık ürünleri ihracatı, ithalatı, ticaret dengesi ve fiyatları gibi dış ticaret verilerinin incelenmesi yoluyla, pandeminin sektörde yarattığı değişiklikleri anlamak hedeflenmektedir. Ayrıca, salgının etkilediği ülkeler ve bölgelerdeki ticaret dengesi ve ilgili faktörlerin analiz edilmesi ve bu süreçte ortaya çıkan fırsatlar ve zorluklar üzerine bir değerlendirme yapılması planlanmaktadır.
Yöntem- Çalışmanın verilerini makro düzeydeki ikincil veriler oluşturmaktadır. Gümrük Tarife Cetvelinde HS 30 eczacılık ürünleri ana başlığı altında bulunan ve 6 haneli ürün sınıflandırması içinde yer alan 300215- ‘’Dozlandırılmış veya perakende satışa uygun şekilde ambalajlanmış/hazırlanmış bağışıklık ürünleri’’ ürün grubuna ait dış ticaret verileri kullanılmıştır. İlgili veriler Uluslararası Ticaret Merkezi (ITC)’nin trademap.org web sitesinden derlenmiştir. Araştırma kapsamında yapılan değerlendirmeler sonucunda ülkelerin mevcut durumu yıllar bazında ticaret hacmine ilişkin 2017-2022 yıllarını kapsayan veriler aracılığıyla yorumlanmıştır.
Bulgular- COVID-19 salgınının bağışıklık ürünleri dış ticaretine önemli etkileri olduğunu göstermektedir. Salgın sürecinde, birçok ülke bağışıklık ürünlerine olan talepte artış yaşamış ve üretimi artırmak için tedarik zincirini güçlendirmeye çalışmıştır. Ancak, sınırlı üretim kapasiteleri, tedarik zinciri aksamaları ve talebin dalgalanması nedeniyle bazı ülkeler arz sorunlarıyla karşılaşabilmektedir. 2019-2020 yılları arasındaki geçiş sürecinde ticaret hacminde yaklaşık %20’lik bir artış sağlanmıştır. Dünya’da 2022 yılı verilerine göre en çok ihracat yapan ülkelerin sırasıyla İsviçre, Almanya, İrlanda, Amerika ve Belçika olduğu görülmektedir. Benzer şekilde Dünya ithalatı incelendiğinde en çok ithalat yapan ülkeler ise sırasıyla Amerika, Almanya, Belçika, Japonya ve İsviçre olduğu görülmektedir. Türkiye’nin 2022 yılı verilerine göre ise en çok ihracat gerçekleştirdiği ülkelerin sırasıyla Almanya, Cezayir, İran, Azerbaycan ve Bulgaristan olduğu görülmektedir. Türkiye’nin en çok ithalat yaptığı ülkelerin sırasıyla Almanya, Amerika, İrlanda, İsviçre ve İtalya olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç- Sonuç olarak, COVID-19 salgını, bağışıklık ürünleri dış ticaretinde önemli etkiler yaratmıştır. Araştırma sonuçları, salgının sektörde arz ve talep düzenlemelerinde dramatik değişikliklere neden olduğunu göstermektedir. Ülkeler, tedarik zincirini güçlendirmek ve kendi ihtiyaçlarını karşılamak için yerel üretimi artırmaya yönelmişlerdir. Bu durum, bazı ülkelerin ihracatını artırırken, diğer ülkelerde ithalatın arttığını ortaya koymaktadır. Bu araştırma sonuçları, COVID-19 salgınının bağışıklık ürünleri dış ticareti üzerindeki etkilerinin dikkat çekici nitelikte olduğunu ve sektörün bu değişimlere uyum sağlamak için stratejik adımlar atması gerektiğini göstermektedir. Politika yapıcılar, tedarik zincirlerinin güçlendirilmesi ve ticaret düzenlemelerinin iyileştirilmesi gibi önlemlerle sektörü desteklemelidir. İşletmeler ise, tedarik zinciri yönetimi, talep tahmini ve pazar çeşitlendirmesi gibi stratejilerle değişen koşullara uyum sağlamalıdır.
Purpose- The COVID-19 pandemic has caused significant changes in the expectation of the foreign trade of consumer products at the global level. This prevention purpose is to reduce and analyze the impact of the COVID-19 epidemic on foreign trade in harmful products. It is aimed to understand the world created by the planet of the pandemic through the examination of foreign trade data such as exports, imports, trade fees and prices of consumer products from the consumption of the epidemic. In addition, it is planned to analyze criteria such as overview countries and incomplete trade structures, demand, and supply chain, and make an assessment on the difficulties and challenges that arise in this process.
Methodology- The data of the study consists of secondary data at the macro level. Foreign trade data belonging to 300215- “Immunological products, put up in measured doses or in forms or packings for retail sale” product group, which is under the main heading of HS 30 pharmaceutical products in the Customs Tariff Schedule and included in the 6-digit product classification, has been used. Relevant data were compiled from the website of the International Trade Center (ITC) trademap.org. As a result of the evaluations made within the scope of the research, interpretations will be made in the light of all the information obtained by giving the current situation of the countries.
Findings- The COVID-19 pandemic has had significant impacts on foreign trade in immunization products. During the pandemic, many countries have experienced an increase in demand for immunization products and have sought to strengthen the supply chain to increase production. However, some countries are facing supply challenges due to limited production capacity, supply chain disruptions and fluctuating demand.
Conclusion- As a result, the COVID-19 pandemic has had significant impacts on foreign trade in immunization products. Research results show that the pandemic has caused changes in supply and demand arrangements in the sector. Countries have turned to increasing local production to strengthen the supply chain and meet their own needs. This has led some countries to increase exports, while imports have increased in other countries. These research results suggest that the impacts of the COVID-19 pandemic on foreign trade in immunization products are significant and the sector needs to take strategic steps to adapt to these changes. Policymakers should support the sector with measures such as strengthening supply chains and improving trade regulations. Businesses should adapt to changing conditions through strategies such as supply chain management, demand forecasting and market diversification.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 17 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.