Conference Paper
BibTex RIS Cite

VATANDAŞLARIN BELEDİYELERİN ÜRETTİĞİ KENTSEL HİZMETLERE ERİŞEBİLİRLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: KARAMAN BELEDİYESİ ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 16 Issue: 2, 175 - 188, 19.11.2020

Abstract

Son dönemde bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmenin insanların yaşam standardını önemli ölçüde etkilediği bilinmektedir. İnsanların yaşamına bu kadar giren ve etki eden teknoloji kullanımı, kent yönetimlerinin sunacakları hizmetlerin sunulmasında da büyük kolaylıklar sağladığı söylenebilir. Bu anlamda, son zamanlarda birçok belediyenin gerek hizmet sunumunda gerek yönettikleri kentlerin tasarımında erişilebilirliği kolaylaştırmak ve artırmak için yönetim sistemlerinde yeni uygulamalara yer vermek zorunda kaldığı gözlenmektedir. Zira bu zorunluluk hem çağdaş kent yönetimin hem de sosyal belediyeciliğin bir gereği olduğu söylenebilir. Bu kapsamda belediyeler daha başarılı ve vatandaş memnuniyetini kazanmış bir yönetim sergileyebilmek için, sistemlerine mutlaka iyi entegre edilmiş bir teknolojik tasarımı yani iyi işleyen bir internet web sitesi ve birtakım akıllı kent uygulamalarını dahil etmeleri kaçınılmaz hale gelmiştir. Bu çalışmada önce genel olarak belediyelerin hizmet sunumunda vatandaşların yararlandıkları bilişim ve iletişim teknolojilerine dair erişilebilirlik uygulamalarından bahsedilmiş, ardından çalışmanın üzerine yoğunlaştığı Karaman Belediyesi’nin sağladığı erişilebilirlik kapasitesi ve bu hususta ortaya koyduğu gelecek öngörüsü stratejik plan ve faaliyet raporları incelenerek yorumlanmaya çalışılmıştır. Literatür ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak yapılan bu çalışmada Karaman Belediyesi’nin erişilebilirlik ile ilgili hatırı sayılır bir gelişme içinde olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Baştan S. ve Ökmen M. (2004), “ Yerel Yönetimlerde Bilgi ve İletişim Alt Yapısı İle İlgili Temel Sorunlar” Kamu Yönetimi içinde (Editörler: A.Yılmaz ve M: Ökmen), Gazi Kitabevi, Ankara, ss.181-216.
  • Bıçkı, D. Yetkin Şale, H. ve Ak, D. (2016),” Herkes İçin Erişilebilir Kentler: Muğla Örneği,” The Journal of Akademic Social Science Studies, Number: 51, p. 449-470. Demirkan, H. (2015), “Mekanlarda Erişebilirlik, Kullanabilirlik ve Yaşanabilirlik”, Ankara TMMOB Mimarlar Odası Dergisi, Dosya 36 içinde , (Ed. Halime Demirkan), ss. 1-4.
  • DPT (Devlet Planlama Teşkilatı) , Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kilavuzu, Haziran-2006, Ankara. www.sp.gov.tr, Erişim tarihi: 01.03.2019.
  • Dostoğlu Neslihan, Şahin, Ece ve Taneli, Yavuz, “Tasarıma Kapsayıcı Yaklaşım: Herkes İçin Tasarım Evrensel Tasarım: Tanımlar, Hedefler, İlkeler, http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=361&RecID=2062
  • Pektaş, E.K. (2001), “Belediye Hizmetlerinde Bilgi-İletişim Teknolojilerinin Kullanımı Ve E-Belediye Uygulamalarındaki Son Gelişmeler: Bir Literatür Taraması”, Sosyal Bilimler Dergisi / Cilt: XIII, Sayı 1, ss. 65-88.
  • Şat, N. ve Göver, T. (2017), “Engelliler İçin Belediyelerin Erişebilirlik Sorumlulukları: Çorum Engel Haritası Projesi, Hitit Üniversitesi SBE dergisi, Yıl 10, Sayı 1, ss. 521-542.
  • Satı, Z.E. Özen, Z. ve Arkadaşları, (2012), “Yerel Yönetimlerde E-Devlet Ugulamaları: İstanbul İli ve Belediye Yönetimlerinde Kullanılan E-Devlet Hizmetlerinin Değerlendirilmesi”, ss. 61-75, Akıllı Şehirler Bildiri Kitabı, VI. İstanbul Bilişim Kongresi, 07-08 Kasım 2012, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Uçar, A. (2017), “İl Özel İdarelerinin stratejik planlarında yer alan kırsal alanların gelişmesine yönelik hedeflerin değerlendirilmesi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, Volume: 3(5), ss. 1616-1627, http://dergipark.gov.tr/ijsser
  • Yerel Yönetimler İçin Bilgi ve İletişim Teknolojileri BİT: Standartlar, İlkeler ve En İyi Uygulamalar, (BİT), (2013), T.C. Marmara Belediyeler Birliği Yayını, Yayın No: 81, İstanbul. http://marmara.gov.tr/UserFiles/Attachments/2017/04/13/49a1a60c-8a17-43d4-833f-968749b43802.pdf
  • 7.7.2005 tarih ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5378.pdf
  • 20 Temmuz 2013 tarihli 28713 sayılı Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Yönetmeliği, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/07/20130720-9.htm
  • 01.03.2015 tarihli Hürriyet gazetesi, http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/akilli-kent-projesinin-ilki-karamanda-28331040 , E.T: 02.05.2019.
  • https://www.haberler.com/turkiye-nin-ilk-akilli-kenti-karaman-da-insa-7020871-haberi/
Year 2020, Volume: 16 Issue: 2, 175 - 188, 19.11.2020

Abstract

References

  • Baştan S. ve Ökmen M. (2004), “ Yerel Yönetimlerde Bilgi ve İletişim Alt Yapısı İle İlgili Temel Sorunlar” Kamu Yönetimi içinde (Editörler: A.Yılmaz ve M: Ökmen), Gazi Kitabevi, Ankara, ss.181-216.
  • Bıçkı, D. Yetkin Şale, H. ve Ak, D. (2016),” Herkes İçin Erişilebilir Kentler: Muğla Örneği,” The Journal of Akademic Social Science Studies, Number: 51, p. 449-470. Demirkan, H. (2015), “Mekanlarda Erişebilirlik, Kullanabilirlik ve Yaşanabilirlik”, Ankara TMMOB Mimarlar Odası Dergisi, Dosya 36 içinde , (Ed. Halime Demirkan), ss. 1-4.
  • DPT (Devlet Planlama Teşkilatı) , Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kilavuzu, Haziran-2006, Ankara. www.sp.gov.tr, Erişim tarihi: 01.03.2019.
  • Dostoğlu Neslihan, Şahin, Ece ve Taneli, Yavuz, “Tasarıma Kapsayıcı Yaklaşım: Herkes İçin Tasarım Evrensel Tasarım: Tanımlar, Hedefler, İlkeler, http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=361&RecID=2062
  • Pektaş, E.K. (2001), “Belediye Hizmetlerinde Bilgi-İletişim Teknolojilerinin Kullanımı Ve E-Belediye Uygulamalarındaki Son Gelişmeler: Bir Literatür Taraması”, Sosyal Bilimler Dergisi / Cilt: XIII, Sayı 1, ss. 65-88.
  • Şat, N. ve Göver, T. (2017), “Engelliler İçin Belediyelerin Erişebilirlik Sorumlulukları: Çorum Engel Haritası Projesi, Hitit Üniversitesi SBE dergisi, Yıl 10, Sayı 1, ss. 521-542.
  • Satı, Z.E. Özen, Z. ve Arkadaşları, (2012), “Yerel Yönetimlerde E-Devlet Ugulamaları: İstanbul İli ve Belediye Yönetimlerinde Kullanılan E-Devlet Hizmetlerinin Değerlendirilmesi”, ss. 61-75, Akıllı Şehirler Bildiri Kitabı, VI. İstanbul Bilişim Kongresi, 07-08 Kasım 2012, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Uçar, A. (2017), “İl Özel İdarelerinin stratejik planlarında yer alan kırsal alanların gelişmesine yönelik hedeflerin değerlendirilmesi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, Volume: 3(5), ss. 1616-1627, http://dergipark.gov.tr/ijsser
  • Yerel Yönetimler İçin Bilgi ve İletişim Teknolojileri BİT: Standartlar, İlkeler ve En İyi Uygulamalar, (BİT), (2013), T.C. Marmara Belediyeler Birliği Yayını, Yayın No: 81, İstanbul. http://marmara.gov.tr/UserFiles/Attachments/2017/04/13/49a1a60c-8a17-43d4-833f-968749b43802.pdf
  • 7.7.2005 tarih ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5378.pdf
  • 20 Temmuz 2013 tarihli 28713 sayılı Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Yönetmeliği, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/07/20130720-9.htm
  • 01.03.2015 tarihli Hürriyet gazetesi, http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/akilli-kent-projesinin-ilki-karamanda-28331040 , E.T: 02.05.2019.
  • https://www.haberler.com/turkiye-nin-ilk-akilli-kenti-karaman-da-insa-7020871-haberi/
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Burak Eryiğit

Ahmet Uçar

Publication Date November 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Eryiğit, B., & Uçar, A. (2020). VATANDAŞLARIN BELEDİYELERİN ÜRETTİĞİ KENTSEL HİZMETLERE ERİŞEBİLİRLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: KARAMAN BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Paradoks Ekonomi Sosyoloji Ve Politika Dergisi, 16(2), 175-188.