Purpose: The purpose of this
study, a descriptive research, was to identify nursing students’ methods to
deal with stress and their substance use histories.
Materials and methods: The research
population and sample was composed of 371 nursing department students in the
health sciences department. Data was collected with questionnaire form, Methods
to Deal with Stress Scale that was developed by researchers. For analyses,
Number, Percentage, Student t Test, One Way Variance analysis were used with
SPSS 15.0 statistics program.
Results: Mean of ages of
participants in the study was found as 20.59±1.89. 79.2% of students were
female and 34.5% of them were 1st grade, 25.1% were 2nd grade, 16.4% were 3rd
grade and 24.0% were 4th grade. Majority of participants (82.7%) stated that
in-family communication and their communication with environment (83%) were
fine. 42.3% of participants stated that stress in school environment was
stemmed from exams, courses and lecturing methods. It was determined that
majority of students (99.5%) did not use any substance other than cigarette and
alcohol, and 81.7% of them did not currently use cigarette and 83.0% of them
did not currently use alcohol. Subscale score means of students’ methods to
deal with stress scale were found as follows; self-confidence approach was
12.61±4.01, optimistic approach was 8.38±2.87 unconfident/desperate approach
was 11.95±4.55, submissive approach 6.68±3.42 and social support search was
7.02±1.90.
Conclusion: It was determined that participants frequently used self-confidence
approach, and secondly unconfident/desperate approach sub-scales.
Amaç:
Tanımlayıcı olan bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin stresle başetme
durumları ve madde kullanım öykülerinin belirlenmesidir.
Gereç ve yöntem: Araştırmanın evreni ve örneklemini bir sağlık
bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünde öğrenim gören araştırmaya katılmak
isteyen 371 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar
tarafından geliştirilen anket formu, Stresle Başetme Tarzları Ölçeği ile
ölçülmüştür. Analiz için SPSS 15.0 istatistik programıyla
Sayı, Yüzdelik, Student t Testi, Tek Yönlü Varyans analizi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmadakilerin yaş
ortalaması 20.59±1.89’dur. Öğrencilerin %79,2’si kadın, %34,5’i 1. sınıf,
%25,1’i 2. sınıf, %16,4’ü 3. sınıf, %24,0’ü 4. sınıftır. Büyük çoğunluğu
(%82,7) aile içi ve kendisinin çevre ile
olan iletişimini (%83) iyi olarak belirtmişlerdir. Çalışmaya alınanların
%42,3’ü okul ortamındaki stresin sınavlar, dersler ve ders işleme şeklinden
kaynaklandığını bildirmişlerdir. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun (%99,5)
sigara ve alkol dışında herhangi bir bağımlılık yapıcı madde kullanmadıkları,
%81,7’sinin şu anda sigara ve %83,0’ünün alkol kullanmadıkları belirlenmiştir.
Öğrencilerin stresle baş etme tarzları ölçeği alt boyut puanları; kendine
güvenli yaklaşım 12,61±4,01, iyimser yaklaşım 8,38±2,87, kendine güvensiz/çaresiz yaklaşım
11,95±4,55, boyun eğici yaklaşım 6,68±3,42 ve sosyal destek arama 7,02±1,90’dır.
Sonuç: Çalışmaya
alınanların kendine güvenli yaklaşım, ardından kendine güvensiz/çaresiz
yaklaşım alt boyutunu sık kullandıkları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | December 3, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |