The aim of
this study is to investigate the effect of constructivist and traditional
learning environments on student teachers’ learning and teaching beliefs. One
hundred thirty student teachers who had taken Introduction to Educational
Science course participated in this study at the first semester of their
teacher educational program. The study employs quasi-experimental pre-post test
with a control group research design. The control group is designated for
classes in which traditional teaching strategies are performed, and the
treatment group is designated for classes in which constructivist teaching
practices are performed. Teacher Belief Survey was used to collect data. The
findings show that traditional learning environment did not have any effect on
student teachers’ both traditional and constructivist beliefs; while
constructivist learning environment had an effect on student teachers’
traditional beliefs. Discussion of the
findings, implications and limitation of the study are presented.
Bu
araştırmanın amacı yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının üniversite
birinci sınıf öğretmen adaylarının öğrenme-öğretme inançları üzerine etkisini
araştırmaktır. Araştırmaya Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde birinci
yarıyılda Eğitim Bilimine Giriş dersini
alan ve farklı alanlarda öğrenim gören toplam 130 öğrenci katılmıştır.
Araştırma için öntest-sontest yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır.
Geleneksel öğretim stratejilerinin kullanıldığı sınıflar kontrol grubu ve
yapılandırmacı stratejilerin kullanıldığı sınıflar ise deney grubu olarak
belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Öğretmen İnançları Ölçeği
kullanılmıştır. Bulgular geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının
geleneksel ve yapılandırmacı inançları üzerinde bir etkisinin bulunmadığını,
yapılandırmacı öğrenme ortamının öğrencilerin geleneksel inançları üzerinde
etkisi olduğunu göstermiştir. Araştırmada elde edilen bulgular eğitimciler
açısından tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | April 15, 2014 |
Acceptance Date | June 6, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 36 Issue: 36 |