The purpose of this research is to determine teachers’
and students’ views on the 12th grade biology lesson curriculum that
has been in practice since the 2011-2012 educational year. The research model
is a descriptive survey method concerning learning the teachers’ and students’
views. The research was conducted in the 2011-2012 educational year with 107
biology teachers and 304 students from different high schools in Manisa. The
questionnaire was designed by the researcher. The data were analyzed by finding
the frequencies, percentages of items, and arithmetical means. Descriptive
analysis was conducted for open-ended questions. As a result, gains were found
to be clear, understandable and in accordance with social expectations and cultural
values; the content of the curriculum was rather extensive, the course book was
detailed, the lesson hours were inadequate according to the teachers and
students. The problems in the arrangement of topics and the difficulties due to
the detailed information and wide range of Latin concepts were emphasized. While
the teachers regarded the assessment and evaluation activities of the
curriculum as sufficient in terms of question examples and alternative
assessment and evaluation techniques, the students considered them as poor and
insufficient.
Bu
araştırmanın amacı, 2011-2012 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya konan
12. Sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programı’na ilişkin öğretmen ve öğrenci
görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma öğretmen ve öğrenci görüşlerini
doğrudan öğrenmeye yönelik betimsel nitelikli bir tarama modelidir. 2011-2012
eğitim öğretim yılında Manisa iline bağlı ilçelerde farklı ortaöğretim
kurumlarında yer alan 107 biyoloji öğretmeni ve 304 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı araştırmacı
tarafından geliştirilmiştir. Toplanan nicel verilerin çözümlenmesinde frekans,
yüzde değerleri ve aritmetik ortalamalar; açık uçlu maddeler için betimsel analiz kullanılmıştır.
Sonuç olarak öğretmen ve öğrenciler kazanımları açık, anlaşılır, toplumsal
beklenti ve kültürel değerlere uygun; içeriği oldukça yoğun, ders kitabını
detaylı, programın uygulanabilmesi açısından ders saatini yetersiz
bulmaktadırlar. Konu sıralamasında bazı sorunlar olduğu, bazı konularda Latince
kavramların çok ve detay bilginin fazla olması sebebiyle güçlük yaşandığı
vurgulanmaktadır. Öğretmenler, programın ölçme ve değerlendirme etkinliklerini,
soru örnekleri ve alternatif ölçme değerlendirme teknikleri açısından yeterli;
öğrenciler ise sayıca az ve yetersiz olarak değerlendirmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | February 5, 2014 |
Acceptance Date | April 17, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 38 Issue: 38 |